torsdag den 13. august 2020

Frankrig2020 Dag 8

13.08.20 Ville-sur-Auzon

Vi har droppet det med skodderne i stuen. Så kan man se mod stuen for at skønne om det er morgen. Det er lyst omkring kl. 7. Her til morgen var den vist 7.15, da jeg vågnede og tænkte, det nok var morgen. Og det kunne jeg så se, det var.

Spiste morgenmad og cyklede en tur, mens AM kom op. Til Flassan og videre til Bedoin og retur. Ca. 20 km. På tilbageturen passerede jeg en dame og en mand, som jeg troede fulgtes ad. Men da jeg havde passeret ham, lod han kone være kone og satte sig straks foran mig. Så det VAR nok ikke konen. På den måde blev jeg trukket de sidste km hjem.

Det er vist ikke lige til at se, men det er Auzon - uden vand

Det var planen, at køre til marked i Vaison, hvor AM skulle købe sæbe. Vi kom sent af sted, men det var sådan set lige meget, for der viste sig slet ikke at være marked om torsdagen, men derimod om tirsdagen.

Men nede i gågaden var der en sæbeforretning, hvor sæberne var lige så billige, som på markedet. Da der ikke var marked, var der ikke maske påbud, kun inde i forretningerne.

På vej til Gorges de Toulerenc, hvor Brantes ligger i enden

Da vi nu alligevel var så langt, foreslog jeg, at vi kørte til Brantes og fik noget at spise på en café/restaurant dér. Vi kender den fra en gang, hvor vi cyklede og AM gik død lige nedenfor. Jeg cyklede op til byen og fandt en cola og efter at have indtaget den, lykkedes det os begge at nå op til byen, der ligger meget malerisk på bjergsiden.

Brantes som den ligger der på bjergsiden

Siden har vi været der en gang til og siddet ude på terrassen og set på en stor flot krukke. Et meget hyggeligt sted.

Stedet hedder Chez Martine, Martine må være blevet gammel, for nu har hun kun åbent lørdag og søndag og på skolefridage. Det var det åbenbart ikke i dag, selv om jeg ikke troede skoleferien var slut her. Men det gælder måske kun særlige skolefridage og ikke feriedage?

Der var i hvert fald lukket, så vi besluttede at køre videre. Vi var så langt, at det korteste hjem var at køre videre rundt om bjerget (Mt. Ventoux) over Sault.

Vi kom forbi en lille by med en (fin?) restaurant. Nej, vi kunne ikke få noget at spise nu, for nu var hun gået i gang med aften menuen. (klokken var vel lidt over 14).

Så kørte vi videre mod Sault. Det var en voldsomt snoet vej og jeg huskede, at det var her et sted bilen hylede sidst. Den var tørstig og jeg måtte ofre noget af vores drikkevand, for at vi kunne komme sikkert hjem til Malaucene. Senere købte jeg en dunk kølervæske, som først for meget nylig er blevet tømt og en ny anskaffet. Det var i 2016, så den har trods alt holdt i 4 år. Den var vist på 4 l, så bilen bruger altså ca. en liter om året.

Servering på den anden side af gaden

Efter alle svingene kom vi til byen Aurel, hvor der ikke var nogen tvivl om, at vi skulle spise. Vi var ved at køre tværs gennem restauranten, der havde udendørsservering på den anden side af gaden. Nu var det rigtige køkken lukket, men sandwich kunne de klare. Vi var temmelig både tørstige og sultne, så et flækket 30 cm flute med henholdsvis skinke og cornichoner og skinke og ost gjorde underværker. Særlig fordi vi også bestilte to cola’er. Når jeg er rigtig tørstig (eller ved at gå død på en lang cykeletape) skal jeg have cola. DET hjælper.  Et måltid, der vil blive husket….

Så kørte vi videre hjem via Sault og den nye vej med 7-8 og 9%’s stigningerne. Den sidste lange 5 km’s nedkørsel til Ville-sur-Auzon blev i 3.gear og alligevel må man bremse ned i de værste sving.

Frankrig er delt i et større antal departementer - 101 hvis de oversøiske tælles med - hvoraf Vaucluse er ét af dem. Bilernes tilhørsforhold har oprindeligt været bestemt af de sidste to tal på nummerpladen, 84 for Vaucluse. På de nye plader er nummeret flyttet ud i siden.

Går vi op i skala, har man også regioner. Vaucluse hører til den region, der kaldes PACA. En forkortelse for Provence-Alpes-Cote d'Azur.

          


Gammel nummerplade - findes også uden EU mærke 

           

           

Nyere plade - med region-og departement flyttet ud til højre

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar