mandag den 31. august 2020

Operation Grænseland 6

31.08.20 Danhostel, Tønder

Natten forløb uden rystelser. Jeg sov tungt indtil ved 5-tiden. Så var jeg oppe at tisse og lå vågen nogen tid indtil jeg sov tungt igen.

Morgenmaden, vi havde bestilt, viste sig at være udmærket og rigelig. Og meget billigere end ventet. Egentlig et tilfredsstillende sted, men hvorfor SKAL dørene knirke. Når man forsigtigt åbner toiletdøren, for ikke at vække nogen, finder man ud af at man skulle have revet den op – og så er det for sent.

Så er der kursus i frisisk

Kommer af sted 9.32. Der rører sig ikke en vind – stort set i hvert fald. Solen skinner, og jeg har taget sommerantrækket på: sandaler og smidt underbenene på bukserne.

Hvad laver de dog? Det er kø'en til bageren
 

Vi kører de 17 km til List på godt en time. Tids nok til at se færgen lige være sejlet. Det er heller ikke den, vi har satset på, men den næste. Så er der tid til en kop kaffe.

Vejen mod List gennem det særprægede klit-og hedelandskab 

Færgen sejler lidt forsinket, men vi har fået plads på første parket på andet dæk. Hvis ellers færgen sejler i den retning – men det gør den.

Vi møder færgen den modsatte vej

Det er en bedre geografi-time. Der er lejlighed til at se eksempler på strøm og aflejringsforhold. I det smalle vand mellem Sild og Rømø er strømmen stærk, når tidevandet skifter, og graver en fin dyb sejlrende. Men efter mellemrummet svækkes strømmen og materialer aflejres og laver grunde, man som skibsfører skal undgå. Og de røde og grønne bøjer kommer ligesom med dokumentationen.

Der er tid til en magnum på vejen.

Så kommer turen fra Havneby nordpå til dæmningen. Går uden problemer, og også turen over dæmningen. Så er det tid til frokost. Vanen er efterhånden blevet, dagen før at købe de sandwich, vi ønsker at spise til frokost. I dag suppleret med den sidste tomat, der længe har været en plage at køre med, men nu falder på et tørt sted.



Der er stadig langt til Tønder, men forhåbentlig ikke så langt til en ny kop kaffe. De største forhåbninger knytter sig til Hjerpsted, men der er ikke noget, så vi nøjes med en tår vand og 2 müsli bar’er hver. Google Maps har i mellemtiden lokaliseret en café i Højer, som vi også skal igennem. Der hvor vi står, kan vi vælge mellem to ruter, og jeg argumenterer for den over Emmerlev, den burde være den korteste. Det er den sikkert også, men der kan jo være andre overraskelser. Og det er der – inden længe overgår den til grus!

En kedelig opdagelse

Nå, også det overlever vi, og nu nærmer vi os virkelig Højer. Desværre begynder det at småregne og mod forventning bliver det mere og mere mens vi kører ind i byen. Da jeg lige skal tjekke beliggenheden, ser jeg med småt, hvad jeg ikke så før: Midlertidigt lukket! Pokkers!!

Jeg spørger en dame, der mener at der er to muligheder for kaffe nede ved torvet. Caféen viser sig også at være lukket, men det SIDSTE sted, ishuset giver pote. Det hedder ”is’nkram” og man kan købe is, kaffe, vin og forskelligt kram, som fx. gamle ølkasser. Det bestyres af en venlig dame, der kom herover med manden for at se sort sol for fire år siden – og blev hængende. Husene var billige....

Mens vi drikker kaffen bliver vi enige om, at købe en flaske vin for at støtte hende. Det er ½ flasker og vi vælger en rosé.

Imens har det regnet kraftigere, men det er hørt op. Perfekt. Alting synes at flaske sig. Bent har for længst døbt denne dag til ”Kongeetapen”.

Og etapen slutter med stykket til Tønder. Vi burde snart være der, men jeg kan ikke kende noget.... Det viser sig, at selv om jeg før HAVDE plottet adressen ind, slettede jeg den igen, så nu var målet bare sat til Tønder, og så havner man altså på Violvej i et rækkehus kvarter.

På’n igen. Endelig drejer vi væk fra byen, og jeg genkender området i store træk. Jeg ringede tidligere, og sagde, at vi ikke kunne nå at være der inden 16. Det var ikke noget problem, hun ville bare lægge en kuvert med mit navn på og nøglen i.

Og inden længe kan vi læne os tilbage og drikke vinen. Så langt så godt....

Siden damen med ishuset har vi snakket om muligheden for at se sort sol, og jeg har på nettet fundet det nærmeste sted lige over grænsen til Tyskland. Omkring Aventoft.

Efter at have lagt sengetøj på – i Tyskland får man sengetøj til at lægge på med i prisen – som vi lejer, kører vi mod grænsen. Det viser sig desværre, at grænseovergangen ved Møllehus er lukket, så vi opgiver.

Lille sort sol

Men på hjemvejen stopper vi ved en mindre samling sværmende stære. Og ser faktisk fænomenet i meget lille målestok. Hvordan flokken bliver suppleret af mindre flokke og vokser i størrelse. Til sidst forsvinder den i retning af Aventoft og vi forsvinder tilbage mod Tønder.

Over åen - på vej tilbage til byen

Kører direkte til hovedgaden og finder et sted, hvor man kan få Burger med sovs og pommes. Det får vi + 0,5 l Grinbergen Pale Ale. Se DET er et måltid.

76,12 km  

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar