mandag den 17. august 2020

Frankrig2020 Dag 12

 17.08.20 Ville-sur-Auzon

Da jeg havde vært vågen en tid, så jeg efter evt. lys fra stuen. Syntes der var et svagt skær af dagslys. Da jeg stod op og så nærmere efter viste uret 20 min i 7. Straks efter så jeg madame tage af sted. 06.44 gik hun ud af døren. Arbejder på et hotel i Bedoin, og skal åbenbart møde kl. 7.

Ud over at vi skal til Gigondas for at købe vin, er der ingen planer for i dag. Der er en sidste yogurt i køleskabet og mælk og müesli, men ingen frugt. Da AM er stået op har jeg fattet et plan, der hedder at cykle en time. Tage MTB’en op til Flassan og videre og køre LIDT op ad det stejle stykke på bjerget. Jeg har aldrig før prøvet at køre op ad bjerget på den. Den har meget mindre gear, men den vejer også mere end det dobbelte.

Det tordnede lidt og regnede i nat. Luften er forfriskende. Skyerne ligger stadig over det meste, men er vist så småt ved at gå i opløsning. Alle dufte er forstærket 100 gange af regnen. Toppen af bjerget har netop vredet sig fri af skyerne. Det er den samme tur jeg kørte forleden, blot har jeg tænkt mig at køre et par hundrede meter videre op efter svinget op i skoven.

Skyerne er så småt ved at gå i opløsning

Jeg sagde jeg kørte en time, hvornår skal jeg så vende om? Jeg giver mig selv 45 min. Så har jeg 15 min til at nå tilbage…. Det er nok for lidt, men det passer med, at jeg netop er begyndt på skovstykket, da der er gået 45 min.

Det var tungt på det stejle stykke, på trods af at jeg var i næstmindste gear. Det falder ud til racerens fordel. Det bliver den, jeg kører på på onsdag, hvor jeg har tænkt mig, at køre gennem gorge’n til Sault og så op til Chalet Reynard, hvor Sault vejen møder Bedoin vejen. Og så kører jeg ned derfra mod Bedoin og drejer fra i St. Colombe og over Flassan og hjem. Så ikke op til toppen mere, som jeg lovede mig selv sidst. Men Sault vejen er den letteste, så op i 1417 m’s højde går vel. Toppen er på 1912 m.

Hvis 500.000 af de 700.000 årlige gæster er cyklister er der vel ikke noget at sige til dette skilt: 1,4 km til næste skraldespand - underforstået: tag dit lort med dig til den!

Efter frokost kører vi til Gigondas, hvor alt ligner sig selv. Kun kan man ikke mere parkere på pladsen i enden af byen, men kun på den nye parkeringsplads lige uden for, hvor vi også har holdt flere gange før.

Man har selvfølgelig maske på, når man går ind, og inde er der kun to hold af gangen, der kan smage. Når man så endelig bliver kaldt frem er disken blevet sprittet af og man kan lade mundbindet falde. Jeg havde dog, da den ene dame var henne ved udleveringsstedet, været henne og spørge, om jeg ikke kunne få ”La liste”, oversigten over de tilgængelige vine og deres priser.

Vi har på forhånd mere eller mindre bestemt hvilke vi vil smage på. Den ene kalder vi den med munken, den hedder egentlig Domaine St. Damien, men plejer at have et billede af en munk på etiketten. Jeg har dog set den i supermarkedet uden munk, men det er formodentlig en anden udgave.

Vi er ellers nået til enighed om, at Munken er bedst, men denne gang må han vige for Domaine du Grand Montmiraile Cuvée vielles vignes 2014 til 15€. Det er omkring 112 kr, så det er en pæn udskrivning, da vi damper af med 3 kasser.

Kører forbi Saillans og supermarkedet der på hjemvejen.

Senere går vi en aftentur.

Det er blevet aften i Ville-sur-Auzon

I morgen skal vi på marked i Vaison la Romaine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar