lørdag den 15. august 2020

Frankrig2020 Dag 10

 15.08.20 Ville-sur-Auzon

Dagene er begyndt at få deres rutiner. Op mellem 7 og 8. Min franske morgenmad er først en lille yogurt, helst au citron. Så en skål müsli (en fransk variant fra Quaker med nødder) med æble og fersken og overhældt med mælk. Her til morgen blev det nu drikkeyogurt i stedet, for ellers var der ikke mælk nok til kaffen.

Og så endelig kaffen. Jeg har fået en ny maskine at lege med hernede. Philips Senseo, til sådan nogle kaffepuder, den bliver ladet med. Da jeg første gang så på den, kunne jeg ikke gennemskue funktionen. Hvordan kom man vand på? Det med at tage puder ud og ind var nemt nok. Men det andet….

På nettet var der ikke nogen instruktionsvideo, men endelig kunne jeg på et billede bagfra se et vandstandsmærke. Altså var der en aftagelig vandtank ligesom på min. Og så var det nemt nok.

I dag havde jeg besluttet, at cykle op på bjerget indtil der, hvor det første stejle stykke begynder. Jeg tog den anden vej til Flassan, den jeg blev opmærksom på i går. Meget fin bred vej. Undtagen den sidste km, før den munder ud i vejen til Mormorion. Så gennem Flassan og op til der, hvor der går en vej fra til St. Colombe, der er sidste rigtige by, før bjerget rigtig begynder. Bagude kunne jeg nu se folk komme trillende op fra Bedoin. Kom til at køre bag en far med en lille søn, som formodentlig skulle prøve kræfter med bjerget for første gang. Bare vent Sixten….

Billeder....

...fra min....

...cykeltur

En meget pustende franskmand kom op bagfra. Ham fulgtes jeg med. Kom fra Manosque ovre ved Apt. Gjorde turen en gang imellem og nu, hvor det var lørdag, og han var alene hjemme, havde han syntes til var passende. Vidste heller ikke helt om passet var åbent, men mon ikke altid en cykel kunne komme forbi?

De er i gang med et større arbejde på toppen for bedre at adskille gående, cyklister og den motoriserede trafik. Efter hvad jeg har læst mig til, skulle man kun kunne køre i bil til Mt. Serein på Malaucene siden og Chalet Reynard på Bedoin siden. Men hvordan det er med os andre, er ikke helt klart. Der er 700.000 besøgende på bjerget hvert år, så der skal virkelig tænkes også for at skåne naturen.

Jeg kører kun med til der, hvor vejen drejer op i skoven og det rigtig stejle begynder, så forlader jeg ham med et ”bonne chance”.

Kørte samme vej tilbage. Det dårlige stykke var 10 gange værre med høj hastighed, men da det var overstået, kunne jeg i ro og mag lade cyklen trille HELE vejen tilbage til Ville-sur-Auzon.

Slutstationen er bageren – husk endelig at have masken med – som leverer baguettes til 0,90 €. Så hjem i bad. Blev nødt til at gå igen, for nu var der ikke mere mælk til kaffen.

Endelig kunne jeg sætte mig med kaffe og ostemad….

Efter frokost var AM med ude på en lille prøvetur på cykel. Vi kørte ud til den anden vej til Flassan, jeg havde kørt på i morges. Det var lige i middagsheden, så vi kørte bare nogle km op ad vejen. Og kunne så trille tilbage.

Så er mor i sadlen

Nu skal vi ud at spise på Restaurant La Nesque.


Vi bor nederst i den røde ring med krydset. Den anden ring er Le Grand Portal

Engang var byen koncentreret i den inderste ring med bymur og et antal porte, i dag er der kun Le Grand Portal tilbage.

Restauranten var en skuffelse, synes jeg. Vi bestilte to menuer a 25 €. På nettet så den ellers ud til at de havde 3 forskellige menuer, men nej. Forretterne var ok, men en hovedret bestående af en stykke paneret kalvekød - vi vel ville kalde wienersnitsel - og henholdsvis nogle pommes frittes og noget marcaroni med tomatsovs var skuffende. To kugler is til dessert med fremragende is efterlod alligevel måltidet lidt halvt. Og så bestilte vi en vin - Seguret - til 19 € og da de ikke havde den - hvorfor ikke kunne man spørge? - fik vi en anden til 23 €. Hvad der ikke blev gjort opmærksom på af den unge mand. En MEGET ung tjener.
Da vi spurgte efter cappucino, beklagede han, men de kunne kun klare espresso. Det ville vi ikke, så vi gik ind for at betale, og der var der en maskine, der utvivlsomt kunne lave cappucino - hvis den virkede - hvad den åbenbart ikke gjorde.

"La Nesque" får ikke nogen stjerner fra mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar