mandag den 10. august 2020

Frankrig 2020 Dag 5

 10.08.20 Ville-sur-Auzon

Når de tykke gardiner i soveværelset er trukket for og skodderne for hoveddøren er lukket, er der meget mørkt. Man aner ikke om det er nat eller dag og altså om det er tid til at stå op.

Jeg kom til at sove til et stykke over 8 i morges. Så indtil videre har jeg ikke været ude at cykle. Og jeg har ikke været nok på kontoret (som Thomas kaldte det, når jeg satte mig for at skrive), så jeg var bagud og brugte formiddagen mens AM kom til sig selv til at få fulgt op på det forsømte.

På Madame lød det, som om de lokale markeder fungerede som de plejer. Mandag i Bedoin, Onsdag her i byen, torsdag i Vaison la Romaine og fredag i Carpentras. Vi kom vel af sted ved 11-tiden. Der er kun omkring 12 km til Bedoin, når man kører over Flassan. Fordi vi kom så sent (de starter kl. 9 tror jeg) var vi heldige at finde en p-plads tæt på.

Ikke helt uventet var der maske-påbud. Vi havde godt tænkt, at de måske var helt sløjfet under coronaen, men SÅ vidt er det altså ikke kommet. AM havde glemt sin, men af samme grund havde vi fået lagt en ny pakke i bilen - til HVIS nu.

Maske påbud som ventet

Det lykkedes hende ret hurtigt at finde en simpel kjole, som hun var ude efter. Sværere var det naturligvis for mig, der ikke bare lige køber noget uden at have overvejet det et par uger. Der var ellers nok af steder med cykeltøj. Faktisk mener jeg, der var 5 deciderede cykeltøj forretninger + én der også havde "hardware" og reparerede.

Jeg vil egentlig bare have sådan en bluse, som jeg måtte efterlade i Kina i 2008. Men der er sket meget i de 12 år, så det eksisterer ikke mere. Men jeg er ude efter én, med et kunstnerisk motiv. Der skal helst ikke stå noget på den. Bare et eller andet abstrakt mønster. - Findes ikke. Det der kommer nærmest findes kun i dame modeller. Hvor der fx ud over mønsteret står "Girls for cycling" eller noget i den retning. Jeg spurgte, om ikke han have de en tilsvarende med "BOYS for cykling"..... Næh, men han havde masser af andre, han gerne ville sælge mig.

Vi startede med at købe en grillet kylling, som egentlig burde spises til frokost, men planen var, at tage på større indkøb i Saillans bagefter. Desuden havde de ikke de små (eller rettere de var bestilt), så vi måtte tage en stor, hvor der mindst er til to dage, hvis ikke 3.

Efter en halv pizza skåret i mindre stykker spist siddende på en lav mur. Kørte vi ud for at se på de gammel kendte byer: Crillon-le-Brave, Modène, Caromb, hvor af vi har boet i de to sidste. Og lidt uden for Bedoin har vi boet 2 gange.

Da vi kom tilbage med bilen tungt lastet var der trafik kaos i byen. En bus var gået i stå sådan ca. 100 m fra hvor vi boede, og alle blev sendt mod Flassan og Bedoin. Det lykkedes mig at køre op over et fortov og klemme mig mellem et træ og et hus og ind til parkeringspladsen i midten, hvor fra man kunne komme ud til vejen længere fremme og jeg kunne bakke - der kunne jo ikke komme nogen, da bussen spærrede - hjem.

Det er vores indgang til højre - nu uden cykler - og Madame's til venstre

Vores cykler havde foreløbig stået lige uden for døren, men Madame kom og foreslog at vi tog dem ind i haven gennem en låge rundt om hjørnet. For HVIS nu. Ting plejede ikke at blive stjålet, men.... Når jeg ser på de cykler folk kører rundt på her, så tror jeg nu ikke nogen vil føle trang til at rende med vores.

Ved trafik kaos'set var der én, der havde talt engelsk til os, og jeg så senere, at han boede lige overfor og hvis jeg ellers forstod det ret var fløjtemager. Ham spurgte jeg Madame om, og hun mente, vi kunne ringe på hos ham og se hans værksted. Han bærer blandingsnavnet Philippe Bolton og var en usædvanlig person for byen. Talte både engelsk og tysk til husbehov foruden lidt spansk. Han havde også været i Sydamerika og Japan, hvor han havde forsøgt at lære japansk. Det havde han nu fuldstændig glemt, sagde han, men ikke mere, end at han kunne bekræfte, at japanerne anbringer verbet i enden af sætningen.

Han lavede træfløjter, altså blokfløjter, af alle slags. Spændende værksted. Beregningen til afstanden mellem hullerne havde han computerhjælp til, men kunne så i princippet lave fløjter ud fra en hvilken som helst toneart. (Men han lavede naturligvis hovedsagelig alm. traditionelle sopran- alt- og tenorfløjter)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar