tirsdag den 18. august 2020

Frankrig2020 Dag 13

18.08.20 Ville-sur-Auzon

Jeg var oppe ved 8-tiden og sagde til, da den var halv ni.

Kom af sted i nogenlunde tid. Jeg satsede på den sidste parkeringsplads, der hvor man går lige ned til byen.  Vi kom efter planen så sent, at folk var begyndt at køre. På den måde blev der hurtigt en ledig plads. Ganske vist ikke på en autoriseret plads – nærmest på et spærrefelt – men når der er marked holder folk stort set overalt og på de mest fantasifulde måder.

Det var ret hurtigt tydeligt, at der var færre mennesker end vanligt. Der var mange, men de sædvanlige steder, hvor man hverken kan komme frem eller tilbage, var der ikke. Vi hørte heller ikke dansk en eneste gang, hvad man plejer. Hele tiden.

Marked i mundbindets tid

Honningsælgeren var det sædvanlige sted. Det var dog konen? denne gang.

Så begav vi os ned ad gågaden, der er smal. Også her var det til at komme frem. Helt nede i enden stod instrument bluse manden. Han ryger stadig, men lever dog endnu. Vi købte en t-shirt hver. Min var sort med en hånd og en jazz guitar.

Vi købte en halv pizza til deling og sad og spiste den på en skyggefuld bænk på gruspladsen ved friluftsbadet. Den mest fredelige markedsdag, jeg kan erindre.

Købte ind i Super U ved den sidste rundkørsel.

Gik efter aftensmaden en tur, blot for at konstatere, at begge de små supermarkeder lukker kl. 19, så der blev ikke nogen is i dag.

Den sidste gamle byport der er tilbage - Le Grand Portal.

Vi har jo for længst affundet os med boligen som den er, men der er en hel del - for ikke at sige mange - irriterende ting. I badeværelset er brusenichen klogeligt løftet op over gulvet, men ak. Så højt, at bruseren på grund af en bjælke ikke kan sidde så højt som den burde. Til gengæld er bruseforhænget, der ikke behøvede at være mere end halvanden meter, snarere 2,5 m, så man står og vader i en halv til en hel meter forhæng. Kunne det for h.... ikke være kortet af?

Vandhanerne har aldrig været efterset siden de blev installeret. Grebet i køkkenet er plast og har haft så meget slub, at det nu er helt løst. Man kan åbne for vandet, men det er svært at styre det. Jeg prøvede, om man kunne stramme det op ved at stramme skruen - det var ikke muligt. Så er grebet på badeværelset af bedre kvalitet. Vandspare anordningerne har aldrig været afkalket, så vandet sprøjtede hist og her. Indtil jeg havde haft dem under behandling. Jeg har bare skrabet det værste kalk af og fjernet alt smulderet inde i filteret. De skulle skiftes, hvis det var mine.

Der er ingen kedel. Jeg tror aldrig kedlen er kommet til Frankrig, så der er et marked for en driftig mand! Men så skal man først lige lære dem at drikke te. Nå, vi koger bare vand i en gryde.

Kogepladerne er til gengæld super. En plade med 3 induktionsplader, der er lynhurtige både op og ned. Stort set ligesom gas. Og nemmere at rengøre. Skal jeg nogensinde have noget andet end gas, skal det være det.

Nej, Madame får kun en halv stjerne for induktionspladerne. Resten er pile, der peger nedad!!!

I øvrigt beklager jeg det mangelfulde layout på blog'en, men Google har lavet en ny grænseflade, der ikke er til at få til at makke ret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar