torsdag den 16. september 2021

Hjemtur gennem Sverige

 Aakirkeby 15.09.21

Efter mine ture på cykel og i bil til henholdsvis Nordtyskland og Frankrig, var det tid til at få i det mindste én cykel og en hulens masse vasketøj hjem til øen.

Satsede på at være på Hyllie St. omkring kl. 13, så ville der være tid til nogle afstikkere før færgen sejlede kl. 18.30. Med S-toget til KBH og så Øresundstoget. Missede lige præcis et s-tog i Køge og derefter et Øresundstog på KBH. Men jeg kunne dog stadig starte i Hyllie 12.56.

Google foreslog 3 ruter. Én ned til sydkysten - den kender jeg for godt. Én ad 101'eren som er den jeg normalt kører, da den er hurtigst, og én nordligere rute som så ud til at blive for lang.

Altså stykkede jeg min egen sammen, ved at lade Goggle lede mig i mindre bidder. Først krydser jeg jernbanen og motorvejen ved Svogertorp St. Engang var det her, jeg stod AF toget.


Det ER Skåne - ikke Frankrig

Kørte den sædvanlige vej til 101'eren, men så lod jeg ellers Google lede mig mod Svedala. Passerede noget de kaldte en BIO-landsby. Ud over de tamme dyr og de vilde børn - som jeg nu ikke så noget til, børnene var nok i skole - tror jeg det gik ud på, at alle husene var bygget af genbrugsmaterialer. Man havde endda snydt lidt og fået de pudsede mure til at se ældre ud. Og der var spækket med solceller overalt. Men et interessant initiativ.


Også vejen var "BIO"

I Svedala stod toilettet stadig på torvet, så det benyttede jeg mig af og spiste også lidt.

På det næste stykke kunne jeg se, at Google ikke var blevet klogere siden for nogle år siden. Den ville stadig have mig ud på E65 et stykke vej, og der er cykling som bekendt forbudt. Men jeg huskede en skovvej, jeg fandt dengang, der løste problemet. Det viste sig nu ikke at være præcis det samme sted som sidst, men jeg fandt alligevel en sti på kortet, der kunne bruges. Det viste sig at være lige efter motorvejen slutter og der kommer en rasteplads og lidt efter rundkørslen, hvor man kan dreje fra mod Sturup. Alt det kunne jeg nu betragte "indefra". Her ligger også Börringe Kloster, som jeg passerede.

Nu prøvede jeg, at bevæge mig syd om Skurup mod Skivarp, der ligger på 101'eren. Til venstre ad Fogdebäcksvägen og til højre ad Havgårdsvägen. I Norra Grönby blev jeg vist ind ad en lille grusvej, hvor der lå nogle små husmandssteder. Her kørte jeg en gang forkert og ned til et hus, fordi jeg ikke kunne forestille mig, at det "den lille sti", jeg skulle fortsætte af. Men det var det. Mærkeligt nok passerede jeg en ung mand i træningstøj på stien, så jeg var ikke den eneste skøre skid, der på egnen.


Denne lille sti kom jeg ud af

Kom ud til en rigtig grusvej og nu gik det ellers op ad bakke, ned ad bakke, til højre, til venstre derudaf. Og det var ikke bare små bakker. Bortset fra Romeleåsen og Linderødåsen må dette være det højeste i Skåne. Det var også her i området, at en TV-mast og diverse vindmøller var anbragt.


Det var vist den sidste bakke

Klokken havde nærmet sig 16 og der var stadig 30 km tilbage ad hurtigste rute, så jeg besluttede, at vende næsen mod 101'eren. Jeg endte med at slutte mig til den i Östra Vemmenhög, hvor der er en gammel bro, jeg har kigget på flere gange.

Så var det ellers bare lige ud gennem Skivarp til 101'eren og 9'eren mødes ved Mossby Strand. Strandkioksen har nok kun weekendåbent på denne tid, den var i hvert fald lukket, men jeg blev og netop overhalet af en kvinde på en e-bike. Op i fart og hægte sig på. Og så gik det ellers med 25 km/t mod Svarte. Under normale omstændigheder kan jeg holde 20 km/t over længere stræk, men selv om vindmodstanden er reduceret kraftigt, SKAL der altså trædes - JEG har jo ikke nogen hjælpemotor.

Lige før Svarte besluttede jeg at "stå af", men hun skulle så heller ikke længere. Så kunne jeg i ro og mag - og god tid - trille de sidste 7 km til Ystad. Men jeg var godt brugt, da jeg holdt i bane 1 ved færgen.

92 km blev det til, da jeg endelig var hjemme kl. 20.50, efter et kort stop ved Netto efter en tykmælk og en yogurt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar