Jeg rejser frem og tilbage til Bornholm hver uge. Næsten altid med DSB. Der kan jeg få en billet, der gælder hele vejen. Bus til Køge station, s-tog til Hovedbanen, Øresundstog til Hyllie station, Pågatog til Ystad, færge til Rønne og endelig bus til Aakirkeby. Alt sammen til 111 kr for en 65-billet. Det kan ikke gøres billigere.
Til gengæld
KAN der være udfordringer undervejs.
Nu i mandags
skulle jeg med 16.27 fra Hovedbanen. Så går jeg ud af døren 15.03 for at nå
bussen 15.14. Om alt går vel, kan jeg så nå et tog FØR på Hovedbanen og dermed
også i Hyllie. Det giver lidt mere ventetid i Ystad, men hellere være på den
sikre side….
Nu SKER det
at den første bus er forsinket, men chaufføren når næsten altid at indhente det
forsømte. Nu skal der kun være 2 min til s-toget kører efter planen, men det er
sjældent det fejler.
Men det
gjorde det i mandags. Da vi nærmede os stationen, kunne jeg se s-toget forlade
perronen. Nå, så når jeg bare det tog, jeg egentlig skulle med. Men så skal der
heller ikke gå noget galt – og det plejer der heller ikke.
Allerede på
perronen i Hyllie gjorde de opmærksom på, at toget kun kørte til Svarte, og at
der derefter var togbusser helt til Simrishamn. Hmm. Det lød ikke godt, men vi
må se….
I toget var
jeg inde for at se, om Skånetrafikken havde et bud på, hvornår jeg ville være i
Ystad. 18.15. Bussen skulle køre 18.00, og Svarte er sidste station før Ystad.
Der er vist 8 km. Det lød lidt betryggende. De lukker for adgang til skibet 10
min før afgang, hvilket ville være 18.20, og man skal stort set bare over
sporet, så er man i Terminalen. Snært men muligt. Hvis altså….
For en
sikkerheds skyld ringede jeg til Bornholmslinjen og fortalte, at jeg sad i
toget og at der var togbus MED den usikkerhed, det nu giver. En ikke særlig imødekommende
dame. Jo, de var adviseret i Ystad, om at der var togbusser. MEN, pointerede
hun, færgen skulle jo sejle til tiden. Med andre ord: man venter ikke på en
enkelt sk… togpassager. Det var jeg nu heller ikke i tvivl om.
Nå, vi nåede
til Svarte 17.55. Jeg har prøvet det før, så jeg vidste, hvor jeg skulle hen.
Men de var også bare at følge strømmen. Alle busserne til højre kørte over
Ystad blev der sagt, da jeg spurgte. Det hele var nydeligt linet op. Jeg tog
den forreste. Vi kørte præcis 18.00, alt gik efter planen.
Allerede
18.12 ankom vi til stationen. Min bus kørte desværre LÆNGST frem på
busholdepladsen, så der blev det stykke ekstra at gå tilbage… men 8 minutter…..
a piece of cake.
Indtil jeg
kom til overgangen over sporet. Den var spærret. Effektivt. Man arbejdede på
sporet. Forbudt. Livsfare. Da havde jeg allerede overvejet, hvordan jeg skulle
kravle over hegnet, og OM jeg kunne. Nu opgav jeg det. Der henvistes til nogle
gadenavne, hvor man skulle kunne krydse sporet. Jeg havde ingen anelse om, hvor
de var.
Bagude skal
man helt ud til, hvor bilerne drejer – og DET er langt – så det måtte være
videre frem…
På vejen – i
løb – råbte jeg til en dame, hvordan man kom over på den anden side, og hun
bekræftede, at det var længere fremme. Helt fremme ved det næste trafiklys.
I mine
velmagtsdage kunne jeg løbe en kilometer på 5 min – det kan jeg ikke mere. Slet
ikke med 6 kg på ryggen. Og der var vel lidt over 1 km i alt. Jeg satte min lid
til, at personalet var orienteret og gik lidt for at få vejret.
Så løb jeg igen.
I
ankomsthallen bliver jeg bare vinket igennem, da jeg viser billetten, så det er
bare fuld gas frem og op ad trapperne. Men døren er lukket. De har allerede
lukket. De venter ikke, selv om klokken vel ikke engang er 7 min i halv.
Så er det,
jeg ser, at der er et håndtag til nødåbning. Man kan åbne den første dør – og også
den næste – og så er det, at den tredje er uhjælpelig låst – og de to første er
smækket bag mig, så jeg nu er låst inde som en løve i et bur.
Jeg hamrer
på glasset og råber…. Lige meget hjælper det, her er ingen i miles omkreds.
Så er det,
jeg ser endnu en dør lidt ude af den lukkede sliske til højre. Dér er der en
trappe ned til kajen. Og døren kan åbnes fra denne side… Trappen er glat, men
det lykkes mig at blive på benene og krybe under spærringen nederst. Det er
ikke nogen autoriseret adgangsvej….
Jeg styrter
hen ad kajen mod rampen til bilerne. Jeg ER faktisk én gang før kommet den vej
ombord, men da blev jeg vist igennem af personalet af en anden dør, de kunne
åbne.
Jeg
registrerer, at waterjet’sene allerede er i gang.
Da jeg når
frem til broklappen, har de allerede lukket portene oppe på skibet, men der er
grønt lys på klappen, så jeg løber videre op ad klappen, mens nogle skoleelever
et sted oppe på skibet hujer og hepper på mig. Jeg vurderer, at jeg vil være i
stand til at klatre over, hvis der ikke bliver åbnet….
Men det
bliver der. Der er utvivlsomt kameraer overalt her bag til. Jeg bliver taget i
forhør. Har jeg billet? Selvfølgelig har jeg billet. Og jeg viser den. Ja,
egentlig skulle de jo tilkalde politiet. Det gør du bare, siger jeg. Jeg føler
mig på sikker grund. Jeg ER ombord på færgen, og jeg har bare gjort, som jeg
skulle. Jeg blev jo vinket igennem…. Så tog jeg måske sagen i egen hånd
efterfølgende, men det følte jeg mig tvunget til. Han snakker videre om
terrorisme, og jeg kan da godt se, at jeg mageligt kunne have haft 6 kg
sprængstof i min taske. Men så havde det vel været nemmere, bare at gå ombord
sammen med de øvrige passagerer?
Jeg bliver
sluppet løs og bevæger mig op. Nu er min faste plads garanteret taget… Ganske
rigtigt, men tilbage står:
Han nåede færgen….
Ingen kommentarer:
Send en kommentar