onsdag den 23. marts 2022

Berlin 2022 Dag 1

 23.03.22

 På vej til Berlin. Det føles som den første udlandsrejse i årevis - men det er det faktisk ikke.

Brugte mine første point på en kop kaffe og en croissant hos Seven Eleven på Hovedbanen. Jeg tjener 11 points på hver rejse til/fra Bornholm. En cappuccino koster 100 points og en croissant det samme, så det gjorde et ordentligt indhug på kontoen.

Skal skifte i Fredericia og Hamburg. Denne forbindelse kører ikke af den nye Ringsted bane. Skulle være fremme 16.22.

 

Toget er fyldt. Enten har man computeren/telefonen fremme eller også sover man... Nej der er enkelt, der hører musik.

Jeg nyder turen over det flade Sjælland i fuld sol. Der er dæmpet samtale i baggrunden, toget er også et sted, hvor man lejlighedsvis mødes.

 

Toget var 4 min forsinket i Fredericia - og der var kun 7 min i forvejen... Men det viste sig at være på samme perron, så ingen problemer.

Nu hvor vi passerede grænsen, skulle man tage mundbind på. Overraskende. Jeg troede man havde hævet alle restriktioner i Tyskland, men det var åbenbart ikke endnu.

 

Vi passerer i Rendsburg højt, højt oppe over Kielerkanalen. Langt ude mod øst passerer også motorvejen…  Jeg erindrer én gang før, at have kørt her. Højbroen slår et sving mod venstre, mens den over en flere km strækning langsomt bringer sig på niveau med omgivelserne.

For anden gang ringer min telefon. Første gang var det min perker ven, som jeg kalder ham. Der er ikke noget nedladende i udtrykket fra min side. Anden gang er det min håndværker ven Karl Åge. De har styr på, hvornår jeg er på Bornholm. Eller PLEJER at være det. For en gangs skyld er planen ændret. Berlin i stedet for Bornholm denne uge.

 

Også i Hamburg var toget forsinket. Men igen var det næste tog fra samme perron. Det var ikke helt klart, hvor vogn 7 ville være, men jeg var heldig at stå tæt på.

Her fra er der knap to timer til Berlin. Toget kører videre til München. Holder i Berlin Spandau før Berlin Hbh.

Det er det flade landskab vi kører igennem. Marker, skove og en landsby i ny og næ.

Bilerne på en parallel vej står nærmest stille, vi kører 189 km/t. Over en strækning på adskillige km: vindmøller, vindmøller, vindmøller.


Farten er sat ned - vi nærmer os berlin

 Jeg er aldrig før stået af på den nye HBH – den er STOR. Vælger at gå fremad på perronen. Ikke helt logisk går jeg op af en trappe, der hvor toget begynder. Så tilbage indtil jeg finder en trappe, der igen går ned til perronen. Og dér møder jeg så Burghard. Stor gensynsglæde.

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar