onsdag den 8. september 2021

Frankrig 2021 Dag 7

Malaucene 08.09.21

Vi havde aftalt, at vi i dag skulle køre til Gorge'en. Det er Gorge de la Nesque, der er tale om. En overkommelig tur på cykel, som vi har cyklet mange gange før i tiden, men de tider er slut. Nu bliver det bare i bil. Man starter fra Ville-sur-Auzon, hvor vi boede sidste år. Så stiger vejen nogenlunde jævnt de næste 10-15 km til man kommer til udsigtspunktet. Der må man så vælge, om man vil fortsætte ned i dalen på den anden side, hvor lavendelbyen Sault ligger, eller med det samme lade cyklen trille tilbage. Nogen kan gøre det uden at bremse en eneste gang, som ham jeg cyklede med sidste år. Ikke jeg.

Der var intet hastværk så formiddagen forsvandt, før vi kom af sted. Så havde jeg lige været ude at køre "runden". Den er 9,8 km lang og tager ca. 20 min. Det skulle give en gn.snitsfart på lidt over 28 km/t. Så har jeg også hevet efter vejret en del gange.

Tanken var at køre en ret direkte vej dertil, over nogle af de steder vi har boet tidligere og forbi supermarkedet i Sarrains på hjemturen. Som sagt så gjort. Vi tog vejen op over Col de la Madelaine (bare 350 m) forbi huset, hvor vi har boet to gange uden for Bedoin. Fra Bedoin mod Flassan. Vejen var spærret mod Flassan, men så er det jo godt, man kender en alternativ vej. Videre på vej op på bjerget drejer man fra i St. Colombe og kommer ad den vej også til Flassan. Her har vi også boet - sammen med en skildpadde.

Så gik det ned ad bakke til Ville-surAuzon, hvor vi boede på hovedgaden i nr. 20 og her fra begynder så vejen op gennem slugten. Den var blevet nyasfalteret. Hele vejen viste det sig. Den fineste sorte asfalt og nye trærækværker, der hvor man helst ikke skal køre af vejen.

Cyklister i grupper har det med at tro, at de ejer vejen. Det er ikke kun der hjemme. Vaucluse er lidt efter lidt blevet oversvømmet med cyklister de sidste 10 år og nu har el-cyklerne fået antallet til at eksplodere. På en smal vej med mange sving er de ikke nogen velsignelse....

Vi stoppede lige ved Belvedere. I gamle dage var cyklerne i mindretal i forhold til biler, I dag er det omvendt.

Gorges de la Nesque set fra udsigtspunktet...

...og den fine nye asfalt

Så kørte vi til Sault. Lavendelmarkerne var blevet høstet og gav dalen et mere almindeligt udseende. De var ret strikse med Coronapasset her, men jeg havde sørget for, at AM havde sin telefon med. De vil have en QR kode, de kan scanne.

Også Sault er ved at blive indtaget af cyklister....

Fik et bord helt henne ved muren med udsigt over dalen og spiste Spaghetti Carbonara. Så kan man også klare sig igennem resten af eftermiddagen....

Frokost i Sault

Da vi standsede for at drikke kaffe, viste det sig, at jeg havde husket det hele: termokande med varmt vand, kopper, teskeer, småkager. Der var kun ét der manglede: brevene med cappucino. Det må siges at være en eklatant fiasko.

Opgav at køre forbi supermarkedet, men tog en mere direkte vej gennem Modene og Caromb. Begge steder har vi boet.

AM var helt færdig, da vi var hjemme og lagde sig lige lidt, mens jeg tog et par baner i pool'en.