fredag den 3. september 2021

Frankrig 2021 Dag 2

IBIS Hotel, Besancon 03.09.21

Til morgenmaden var der indforskrevet en ny inder. Og ganske som damen i receptionen havde forklaret, kunne man pga. coronaen ikke bare tage selv. Og udvalget var begrænset. Ingen yogurt, ingen müsli, ingen mælk. Men juicen var da i det mindste ikke fortyndet. Og cappucinoen så god som maskinen kunne lave den.

Vi tanker ret hurtigt for første gang. Jeg er ret stolt af mig selv. 15,31 km/l. Det tror jeg ikke, mange kan præstere i en 21 år gammel Skoda Oktavia 2,0. Hemmeligheden er dels ikke at køre for stærkt, dels at køre stærkt nok til at man kan glide ud og ind af indersporet og komme uden om lastbilerne. Men så tæller alle vejarbejderne også med, der må man kun køre 80.

I dag, hvor det går op og ned i Kassel bakkerne, kan jeg nok ikke holde snittet....


Ældre tørstig dame i skyggen ved motorvejen

Et af hvilene i dag er ved Frankfurt, hvor der er et udsigtstårn. Mærkeligt nok uden mennesker. Der er ellers mange, der ville have godt af at gå på trapper, efter at have siddet bag rattet en halv dag. Der er også elevator, men jeg løber op. Så må jeg også have mundbindet af, for at få vejret ordentligt. Der er en flot udsigt til nogle grimme højspændingsmaster. Og som en ekstra bonus ses Frankfurt's skyline i baggrunden.


Frankfurt - hvor jeg aldrig har været - i baggrunden

Vi kører i al ubemærkethed ind i Frankrig og begynder at skulle betale for motorvejen. I dag er der ingen betjening. Automater, der tager imod både mønter, sedler og kort klarer det.

Endelig kommer vi til afkørslen "Besancon Centre", hvor jeg slår damen til. Altså Google's vejviser damestemme. Hvad skulle man gøre uden? Livet er bare lettere med.

På et øjeblik er man fuldstændigt prisgivet. Aner ikke hvad retning man kører i eller hvorfor. Bare følg stemmen. Hendes franske udtale lader en del tilbage at ønske, men frem kommer vi. Uden problemer.

Det er først, da jeg er på vej ned i den underjordiske betalingsparkeringskælder, at problemerne viser sig. Jeg spotter en tysker foran mig, der ikke bare kan køre ind. Og bakker ud og hen på fortovet, dog sådan, at man godt kan komme forbi.

Ind i receptionen og høre. Man skal selvfølgelig først tjekke ind og betale for parketingen - og morgenmaden, hvis man vil have den. Så får man en 4-cifret kode, der skal benyttes. Så langt så godt.

Derefter tåger vi rundt i en kæmpe kælder for at finde opgangen. Finder en dør, en trappe og en elevator - der ikke virker. For fanden da.....

Går tilbage til bilen for at gå op ad slisken vi kørte ned ad. Og ser så skiltet med "Pieton". En ny dør og trappe og vi står i IBIS forhal, hvor der er rigtig elevator - der virker.

Vi spiser fødselsdagsmiddag i Hotellets Bistro, men ER det virkelig and, som kortet hævder?


Aftenstemning langs floden

Går en kort tur langs floden. Ser man bort fra Hotel Ibis' grimme futuristiske sportshal bygning, som falder helt udenfor, er byen pæn og hyggelig.

593 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar