Det er
tirsdag d. 16.aug. 2022 og Postnord Danmark Rundt har kørt den første etape med mål
i Køge.
På
Vordingborgvej ved Primulavej. De lokalkendte vil vide, at det er tæt på, hvor
jeg ofte befinder mig. Så jeg skulle naturligvis også se cykelløb.
Det er en
stor logistisk opgave at arrangere et løb af den størrelse. Beboerne i hele
Hastrup-området blev adviseret i e-boks allerede en måned før. Rytterne skulle
nemlig køre 3 runder på en rundstrækning, der ville ”afskære dem fra
omverdenen” 15-17. De lokale busser ville være omlagt en del af dagen, det
måtte man selv orientere sig om på kommunens hjemmeside. Men dagen før kunne
man også læse på stoppestedet, at 102A ville være omlagt 7-22. Det er den bus
jeg normalt benytter mig af, når jeg skal hjem til Bornholm. Jeg kunne godt
finde ud af, hvor den ville køre, men om man ville kunne stå på, hvor jeg i
givet fald kunne tænke mig det, kunne ikke opklares. Og det ville også blive
meget længere at gå. Så jeg besluttede mig for et alternativ med 101A. Så
skulle jeg af sted 20 min før, køre helt til Køge Nord og så tage et IC-tog til
Hovedbanen. Og kunne nå et tog FØR det sidste, der passer med min færge i
Ystad. Og da det er SIDSTE færge kl. 22.30, giver det god mening at nå både
Øresundstoget og Pågatoget FØR det sidste.
Alt gik
planmæssigt. Det var første gang jeg kørte til Køge Nord for at komme til
København, så jeg anede reelt ikke, hvad vej bussen ville køre. Spændende. Den
viste sig at holde på østsiden, det er der, hvor Ringstedbanen er. Fint.
Det gik
stadig planmæssigt og Øresundstoget kørte til tiden. Så langt så godt.
I lufthavnen
blev toget proppet med svenskere, på vej hjem fra ferie. Jeg forstod på deres
samtale, at der var uregelmæssigheder med togdriften i Sverige. Man kunne ikke
komme mod Lund. Der var én som ”hadde hoppat” som de udtrykte det. Toget ville
kun køre til Malmø C. Jeg undrede mig lidt, for der havde stadig stået
Hässleholm, da jeg steg ind i det. Men jeg skulle jo heldigvis den anden
vej!....
Uregelmæssighederne
begyndte på Øresundsbroen, hvor vi holdt et par minutter udenfor nummer. På
Hyllie kom jeg til at løbe for at nå mit tog (FØR det sidste), der holder ovre
på den anden perron.
Det kunne
jeg have sparet mig. Togdriften var generelt ramt af en ”olycka” som der stod
på tavlen. Toget til Ystad og Simrishamn kommer åbenbart normalt fra Lund eller
længere oppe, så der var endnu ikke noget tidspunkt på dem. Det gjaldt både det
næstsidste og det sidste tog.
Tiden gik….
Første tog skulle være kørt 20.45 og det sidste 21.15. Begge tidspunkter var
overskredet. Belært af tidligere erfaringer søgte jeg efter andre på vej til
Bornholm. Jeg fandt én, en læge med halvtidsstilling på Bornholm. Så ringede
jeg til Bornholmstrafiken og bad dem advisere Ystad om, at der var to
togpassagerer, der nok ville komme lidt sent.
Der kom så
endelig tidspunkt op for toget: 21.37. Det første gjaldt det sidste tog, det
andet blev bare aflyst. Turen bør tage 43 min, så vi ville i bedste fald
ankomme 22.20, som er det tidspunkt, hvor dørene lukkes…. Men nu var de jo
adviseret?
Vi havde
hele tiden været enige om at tage en taxa om nødvendigt. Ifølge tavlen skulle
der OGSÅ afgå et tog 21.45, som vi IKKE ville kunne nå det med.
Da den var
21.38 og der ikke var kommet noget tog, var det tid til en hurtig beslutning:
TAXA. Jeg var lige ved at tro, at det var irakeren fra sidst, men ham her var
fra Afghanistan. ”Jeg er IKKE araber”, som han udtrykte det. Det der er et fedt
for os, er det BESTEMT ikke for dem. Jeg begynder at ane et generelt had mellem
de arabisk-talende og de farsi/dari-talende…?
Det gik rask
af sted så længe vi var på motorvejen, der går til omkring Svedala. Så var der
problemer, en større ophobning bag en lastbil og vejen er skiftevis én og to-sporet.
Fra sidst kendte jeg trick’et med at bruge Google Maps, til at estimere tiden.
Det så ud til vi ville ankomme 22.27…. Hmmm….
Jeg ringede
igen til Bornholmslinjen og fik fat i hende i Køge. Hvis jeg ville ringe op
igen, skulle hun nok lade være med at tage den, og så burde der stadig være
nogen på kontoret i Rønne.
På den måde
fik jeg fat i den samme som tidligere. Jeg satte ham ind i situationen.
Eftersom vi nu sad i en taxa, ville vi MEGET NØDIG misse færgen! Det så ud til
det blev meget snært, og han fralagde sig straks ethvert ansvar. Det var
suverænt kaptajnens afgørelse.
Nå, til
sidst var vejen fri, så chaufføren kunne holde 130-140 km/t som jo er en del
over den tilladte hastighed på 100 km/t. På den måde kommer man hurtigere frem
end Google fortæller én, så vi nåede frem 22.19 og efter behørigt at have
takket chaufføren – min makker havde allerede betalt ham på vejen – styrtede vi
ind til skranken. Om vi var dem, der havde ringet? Lige præcis.
Tilbage stod
kun, om de havde lukket dørene…? Men allerede på trappen så jeg, at der stod én
fra personalet og ventede på os. Også færgen var blevet adviseret. Point til
Bornholmslinjen – for en gangs skyld.
På færgen
fik jeg betalt min andel via MobilePay. Han sagde, at han vidste med sig selv,
at han ikke ville få forsøgt at få beløbet refunderet, så jeg overtog
kvitteringen med løfte om at JEG nok skulle gøre noget ved det.
Han syntes
det var så rørende billigt, at det ikke rigtig var umagen værd. De tjener for
meget, de læger!
1024 s.kr.
som fast pris uden taxameter. Det blev 724 d.kr. og altså 362 til hver, for at
køre 60 km i taxa. Det er heller ikke galt.
Jeg er
STADIG aldrig strandet i Ystad……
Ingen kommentarer:
Send en kommentar