onsdag den 17. august 2022

Endnu er mindeværdig hjemtur

Det er tirsdag d. 16.aug. 2022 og Postnord Danmark Rundt har kørt den første etape med mål i Køge.

På Vordingborgvej ved Primulavej. De lokalkendte vil vide, at det er tæt på, hvor jeg ofte befinder mig. Så jeg skulle naturligvis også se cykelløb.

Det er en stor logistisk opgave at arrangere et løb af den størrelse. Beboerne i hele Hastrup-området blev adviseret i e-boks allerede en måned før. Rytterne skulle nemlig køre 3 runder på en rundstrækning, der ville ”afskære dem fra omverdenen” 15-17. De lokale busser ville være omlagt en del af dagen, det måtte man selv orientere sig om på kommunens hjemmeside. Men dagen før kunne man også læse på stoppestedet, at 102A ville være omlagt 7-22. Det er den bus jeg normalt benytter mig af, når jeg skal hjem til Bornholm. Jeg kunne godt finde ud af, hvor den ville køre, men om man ville kunne stå på, hvor jeg i givet fald kunne tænke mig det, kunne ikke opklares. Og det ville også blive meget længere at gå. Så jeg besluttede mig for et alternativ med 101A. Så skulle jeg af sted 20 min før, køre helt til Køge Nord og så tage et IC-tog til Hovedbanen. Og kunne nå et tog FØR det sidste, der passer med min færge i Ystad. Og da det er SIDSTE færge kl. 22.30, giver det god mening at nå både Øresundstoget og Pågatoget FØR det sidste.

Alt gik planmæssigt. Det var første gang jeg kørte til Køge Nord for at komme til København, så jeg anede reelt ikke, hvad vej bussen ville køre. Spændende. Den viste sig at holde på østsiden, det er der, hvor Ringstedbanen er. Fint.

Det gik stadig planmæssigt og Øresundstoget kørte til tiden. Så langt så godt.

I lufthavnen blev toget proppet med svenskere, på vej hjem fra ferie. Jeg forstod på deres samtale, at der var uregelmæssigheder med togdriften i Sverige. Man kunne ikke komme mod Lund. Der var én som ”hadde hoppat” som de udtrykte det. Toget ville kun køre til Malmø C. Jeg undrede mig lidt, for der havde stadig stået Hässleholm, da jeg steg ind i det. Men jeg skulle jo heldigvis den anden vej!....

Uregelmæssighederne begyndte på Øresundsbroen, hvor vi holdt et par minutter udenfor nummer. På Hyllie kom jeg til at løbe for at nå mit tog (FØR det sidste), der holder ovre på den anden perron.

Det kunne jeg have sparet mig. Togdriften var generelt ramt af en ”olycka” som der stod på tavlen. Toget til Ystad og Simrishamn kommer åbenbart normalt fra Lund eller længere oppe, så der var endnu ikke noget tidspunkt på dem. Det gjaldt både det næstsidste og det sidste tog.

Tiden gik…. Første tog skulle være kørt 20.45 og det sidste 21.15. Begge tidspunkter var overskredet. Belært af tidligere erfaringer søgte jeg efter andre på vej til Bornholm. Jeg fandt én, en læge med halvtidsstilling på Bornholm. Så ringede jeg til Bornholmstrafiken og bad dem advisere Ystad om, at der var to togpassagerer, der nok ville komme lidt sent.

Der kom så endelig tidspunkt op for toget: 21.37. Det første gjaldt det sidste tog, det andet blev bare aflyst. Turen bør tage 43 min, så vi ville i bedste fald ankomme 22.20, som er det tidspunkt, hvor dørene lukkes…. Men nu var de jo adviseret?

Vi havde hele tiden været enige om at tage en taxa om nødvendigt. Ifølge tavlen skulle der OGSÅ afgå et tog 21.45, som vi IKKE ville kunne nå det med.

Da den var 21.38 og der ikke var kommet noget tog, var det tid til en hurtig beslutning: TAXA. Jeg var lige ved at tro, at det var irakeren fra sidst, men ham her var fra Afghanistan. ”Jeg er IKKE araber”, som han udtrykte det. Det der er et fedt for os, er det BESTEMT ikke for dem. Jeg begynder at ane et generelt had mellem de arabisk-talende og de farsi/dari-talende…?

Det gik rask af sted så længe vi var på motorvejen, der går til omkring Svedala. Så var der problemer, en større ophobning bag en lastbil og vejen er skiftevis én og to-sporet. Fra sidst kendte jeg trick’et med at bruge Google Maps, til at estimere tiden. Det så ud til vi ville ankomme 22.27…. Hmmm….

Jeg ringede igen til Bornholmslinjen og fik fat i hende i Køge. Hvis jeg ville ringe op igen, skulle hun nok lade være med at tage den, og så burde der stadig være nogen på kontoret i Rønne.

På den måde fik jeg fat i den samme som tidligere. Jeg satte ham ind i situationen. Eftersom vi nu sad i en taxa, ville vi MEGET NØDIG misse færgen! Det så ud til det blev meget snært, og han fralagde sig straks ethvert ansvar. Det var suverænt kaptajnens afgørelse.

Nå, til sidst var vejen fri, så chaufføren kunne holde 130-140 km/t som jo er en del over den tilladte hastighed på 100 km/t. På den måde kommer man hurtigere frem end Google fortæller én, så vi nåede frem 22.19 og efter behørigt at have takket chaufføren – min makker havde allerede betalt ham på vejen – styrtede vi ind til skranken. Om vi var dem, der havde ringet? Lige præcis.

Tilbage stod kun, om de havde lukket dørene…? Men allerede på trappen så jeg, at der stod én fra personalet og ventede på os. Også færgen var blevet adviseret. Point til Bornholmslinjen – for en gangs skyld.

På færgen fik jeg betalt min andel via MobilePay. Han sagde, at han vidste med sig selv, at han ikke ville få forsøgt at få beløbet refunderet, så jeg overtog kvitteringen med løfte om at JEG nok skulle gøre noget ved det.

Han syntes det var så rørende billigt, at det ikke rigtig var umagen værd. De tjener for meget, de læger!

1024 s.kr. som fast pris uden taxameter. Det blev 724 d.kr. og altså 362 til hver, for at køre 60 km i taxa. Det er heller ikke galt.

Jeg er STADIG aldrig strandet i Ystad……


Ingen kommentarer:

Send en kommentar