søndag den 28. august 2022

Alte Grenze Dag 5

 Bleckede 28.08.22

En dejlig fredelig nat indtil morgenholdet indfandt sig. Det føltes som om det stadig var nat, men klokken var nok 6, da de larmende marcherede ned ad gangen. Jeg vågnede, men sov hurtigt videre.

Da jeg kom hen i køkkenet var der allerede gang i forberedelserne til morgenmåltidet. Det blev med blødkogt æg og perfekt opvarmet brød med sprød skorpe. Og yogurt! Ros til kokken.

Pædagogen skal på tur med tumperne

Netop som vi skulle til at køre, kom der to lastbiler hen ad vejen og parkerede. En IFA (den østtyske udgave af DKW) og en Robur (aldrig hørt om den). Endelig kunne vi få svar på, hvad der havde været der i DDR-tiden. Hele området var befolket med ”baupioneren”. Dem der byggede grænseværnet. Fra pigtråd til vagttårne. Mere end 1300 km i alt.

En af de antikke lastbiler

Efter Google Maps forslag kørte vi en finurlig vej gennem diverse villakvarterer ud til hovedvejen. Vejret var fint fra morgenstunden. Ikke noget med dis eller tåge, men tilgengæld en NOGET lavere tempertur. Første interessante sted var der et valg mellem at køre ligeud op over en bakke eller bare køre ligeud. Vi valgte det sidste og kom på den måde til en undergang under banen. Alle kom vi under og op og stod så, ved en meget ramponeret station i Pritzier, der så ud som om den skulle rives ned snart. Den var aflåst, men der var adgang til læskure  på perronerne, hvor der hang plancher med afgangstider.

En station, der har kendt bedre dage

Der var advarsler om hurtigkørende tog og inden længe kom der ét. Godt man ikke stod ved perronkanten, så var man blevet væltet omkuld. Inden længe ét til den anden vej. Nogle piger vi havde passeret på cykelstien, nåede frem og skulle øjensynligt med toget. Det var dog et godstog, der kom først, så måske står de der endnu?

Senere kom endnu én af de gamle østtyske "to-sporede" betonveje. Denne i super tilstand. Den må næsten være blevet opgraderet....


Henrik for fuld udblæsning på betonen

Næste stop blev kirken i Lübtheen. En BINDINGSVÆRKS kirke. Den var nu lukket, men is-cafeen var åben og den fandt vi hurtigt. Det blev også til et besøg på en kriegsgräber afdeling på den lokale kirkegård. En hel afdeling med simple trækors med en plakette med navn og dødsdag. På nogle stod der: UKENDT, men flertallet var kendt. Mange var døde efter krigens slutning, så vi sluttede, at det var flygtlinge fra tidligere tyske områder i Polen  m.m. De sidste var døde helt fremme i 1948-50.


Har man set mage - en kirke i bindingsværk

Krigsgravene i Lübtheen

I byen var der også et loppemarked i weekenden, og vi fandt frem til det i håb om, at der var en kop kaffe. Efter en tur rundt på pladsen satte vi os ved nogle borde og spiste vores mad til de indkøbte drikkevarer.

Fra Lübtheen kørte vi mod Gudow og senere Neuhaus for så at dreje til højre og krydse floden Krainke, der er en biflod til Elben. Længere ude af vejen sås, hvordan landskabet hævede sig. Det måtte være den anden side af Elben man så. Min rute gik på sydsiden af floden, hvor Henrik sagde, der var meget kuperet. Det havde han læst om. Vi jokede lidt med, at man måske ikke behøvede tage sig af, hvad Henrik havde læst i en bog. Måske var der noget, han havde misforstået?

I den sidste ende var beslutningen let. Færgen over floden var ”auser betrieb”. Senere fik vi bekræftet, at det var grundet ringe vandstand i floden. Det er ikke kun Rhinen, der døjer med vandmangel!

Altså måtte vi bliver på den nordlige bred. I følge skiltningen var der 15 km til Bleckede på sydsiden og 17 km på nordsiden.

Stien oppe på diget - man er udsat for vinden for fuld udblæsning

Vinden havde i forvejen været temmelig kraftig, men nu fik vi den direkte imod. Det blev nogle hårde kilometer både ovenpå og nedenfor diget. Diget, fik vi senere bekræftet, var blevet bygget efter genforeningen. Et enkelt vagttårn med hegn var blevet efterladt til eftertiden.

På vej over Elben

Heldigvis sejlede Elb-færgen til Bleckede. Og sådan nåede vi endnu engang frem til dagens mål.

Aftensmaden blev denne gang græsk.

64.56 km

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar