onsdag den 24. august 2022

Alte Grenze Dag 1

 

Grossen See 24.08.22

Uret ringede 04.45. Da var jeg i dyb søvn, så det nåede til sine hidsige bip-bip-bip, før jeg fik det stoppet. Så var der 45 min til at blive klar. Det viste sig at være lige i underkanten, men af sted kom jeg og landede hos Bent omkring den tid, hvor vi skulle køre fra ham.

De eneste gange jeg kører meget tidligt med toget, er når jeg skal nå 6.26 fra Hovedbanen mod Bornholm. Så er klokken kun  lidt over 5, og da er der ikke mange med toget. Men anderledes nu, hvor den er 6.04. Toget fyldes hurtigt, men der er en velsignet ro. Ingen tåbelige telefonsamtaler at overhøre. De eneste der ytrer sig er Bent og jeg i lavmælt samtale.

Alle er planmæssigt ankommet til tiden og vi går hen for at se, hvad spor Hamborg-toget kører fra. Spor 5.

Der er høj indstigning i toget, så vi hjælpes ad med cyklerne. Allerede her på Hovedbanen er toget godt fyldt. Vi skal standse i Ringsted, Odense, Kolding og Padborg. Toget kører af den nye Ringsted-bane, så det er første gang, jeg ser hvordan landskabet tager sig ud set ”indefra”.

Toget blev fyldt - ikke kun med passagerer

Det går strygende. Når man ikke skal skifte, som vi har gjort de foregående år, føles det bare som et øjeblik at køre til Hamburg.

I Tyskland skal man ”maske tragen” i den offentlige transport. Jeg havde taget en maske med, men ikke fordi jeg vidste det med den offentlige transport.

Vi passerer den legendariske bro over Kieler-kanalen og senere Neumünster.

Planmæssig ankomst til Hamburg, hvor vi finder Adenauer Alle og drejer ved Kreuzweg. Så er det bare mere eller mindre ligeud i lang tid. Jeg får afprøvet navigationen. Jeg har lavet ruter til alle dagene og foreløbig følger vi den første. Det er en god hjælp på vej ud af en stor by. Vi standser ved et mindre supermarked og provianterer til i morgen tidlig. Plus 4 øl til når vi kommer frem.

Der viser sig også at være en kaffe-automat i indgangen, så vi holder lige en kaffepause, inden vi fortsætter.

Sejrsgudinden på en "Siegissäule" i en rundkørsel

Omsider når vi ud af byen og cykelstien bliver bedre. Det er varmt. Et sted på vej ud af byen sagde den 29 gr. Der er en del træer og skov og dermed skygge. Men selv i skyggen, mærker man varmen. Selv et stykke udenfor byen, støder man på de evindelige løbehjul, der vist præger alle storbyer i Europa. Tilsyneladende parkeret til hvis der tilfældigvis skulle komme en forbi.

En sjælden pause

Til slut kører jeg for langt. Strandweg, viser det sig, går ikke ud til hovedvejen og den lille stump vej vi skulle have været ind af, har ikke noget navn på Google Maps. Men Pernille har spurgt nogen, som vil vise os vej.

Guiden viser vej - som næsten er blokeret

På den måde kommer vi til Strandweg, men at finde 28A er ikke så let. En mand jeg spørger forklarer, hvor det er, men hans fagter er lettere misvisende. Til sidst lykkes det dog. Nøgleboxen er der og virker, så vi hurtigt står med nøgler til 2 af de 3 værelser, der er i huset.

Vi snakker lidt efter med en gammel mand, der dels viser sig at være dansker, dels være far til damen, der ejer huset. Han er 93. Blev i sin tid gift med en tysker og de bosatte sig i Tyskland, hvor kan uddannede sig til massør efter ellers at have arbejdet i landbruget indtil da. Han er spændende at snakke med.

Tiden løber, men vi når øllen – som stadig er halvlunken, øv - men vi når ned til badesøen i nærheden og får en dukkert. En perfekt afslutning på en varm dag.

Bare 500 m væk skulle der ligge en restaurant, der har åbent 16-20. Vi går derhen og får hvad vi kom efter: mad. Jeg spiser en vegetarisk pastaret med soltørrede tomater. Den hedder noget med Kräuter, men bortset fra nogle svage grønne spor, er der ikke meget krydderurt over den. Men de soltørrede tomater er der nok af – og de smager igennem.

Min og Bents ret

Selvfølgelig kan man kun betale med ec-kort - eller kontanter. Men vi er forberedt.

Senere på aftenen bliver også den 3. lejlighed oppe under taget besat af en hollandsk familie.

Nu er det på tide at gå til ro. Klokken er 21.45.

 

35.44 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar