DAG 1
10.06.25.
Så sidder jeg i den fjerneste ende af terminal 2. Klokken er
14.30 og det har været nogle pressede timer. Det startede med, at jeg kom et
par minutter for sent ud af døren på Baunehøj. Så jeg måtte vente på det næste
s-tog – eller hva’`? Jeg har vænnet mig til, at KAN man nå et tog, så skal man
gøre det – eller i det mindste forsøge.
Altså tager jeg en ny underføring på Lyngby St. Vel vidende
at der ikke er elevator. Det bliver altså en test af,om jeg kan skubbe cyklen
op ad sliskerne. Da jeg er oppe af de to første kommer toget ind. Det går
tungere og tungere op ad den sidste. Et trin til... et trin til... Selvfølgelig
når jeg det, men en svedig start, det blev det.
Også på Hovedbanen når jeg lige ind i et Øresundstog, der
skal til at køre. Men selv om jeg har oceaner af tid, da jeg når lufthavnen,
føler jeg ikke helt, at jeg har styr på tingene. Jeg er trods alt ikke vant til
at flyve. Slet ikke i disse moderne tider, hvor alt skal være strømlinet.
Finder en stander og får check’et ind. Har nu to
bagagelabels og et boardingpas. Finder så ned til luge 157, hvor odd sizes skal
afleveres. Jeg skal bruge et odd size mærke, får jeg at vide. Det skal jeg have
hos Icelandair. Nå, jeg beslutter at begynde med at pakke cyklen.
Fumler noget med det og synes der går evigheder, men hver
gang jeg kigger op på uret, er der ikke gået mange minutter. Da jeg omsider er
færdig, går jeg over og vasker hænder. Havde sikret mig, at der var et toilet i
nærheden.
Da jeg kommer tilbage, bliver jeg mødt af en sequrity mand,
der spørger,om det er min bagage? Den må ikke efterlades alene, så bliver den
fjernet. Nu var jeg heldig.... Benytter lejligheden til at spørge ham, om jeg
må have teltstængerne med i håndbagagen? Der fik jeg ham. Han ved det ikke. Nå,
jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig, at lægge dem og pløkkerne med
ned i tasken til cyklen.
Så er cyklen pakket
Så pakker jeg cykeltaskerne og deres bagage ned i den store
taske. Det går hurtigt.
Da jeg senere kommer tilbage med mit odd size mærke gør
cyklen knuder på båndet. Det ender med at gå uhjælpeligt i stå. Personalet inde
bagved farer rundt og en ringer efter hjælp. Efter en kærkommen pause fungerer
det dog igen og i flere forsøg lykkes det at få den check’et ind.
Nu tror jeg efter en ostebolle og en cappucino – og lidt
skrivning – vil gå op til sequrity check’et.
Sidder nu i flyet med lidtb under 2 timer tilbage. Tror det
må være Shetlandsøerne vi nærmer os,kortet på skærmen er meget fortegnet. Så
går der ikke så længe, så er det Færøerne vi passerer. 3 t 15 min skulle
flyvetiden være og 2 timers tidsforskel her om sommeren. Det var det modsatte
af, hvad der fremgik af nettet, men jeg spurgte en islænding, der ofte rejser
frem og tilbage. Hun må jo vide det.
Sandt at sige har jeg bare lavet en rute på forhånd, som
skal bringe mig til Landmannalaugar, Gulfoss, over Kjölur ruten og videre op
til Vestfjordene. Først nu læser jeg i guidebogen og finder heldigvis masser af
spændende ting allerede på morgendagens tur fra Sandgerdi til Grindavik. Planen
for i dag er bare at få samlet køretøjet og køre ca. 10 km til en campingplads
i Sandgerdi. Men allerførst skal jeg hæve nogle penge, selv om kort kan bruges
stort set alle steder.
Vi ere nu inde over Island. 24 min igen.
8.96 km
Ingen kommentarer:
Send en kommentar