lørdag den 28. august 2021

Hansestæderne 2021 Dag 6

Dalgasvej 8, Køge 28.08.21

Vi endte med at have en kontrovers med Restauranten på hotellet om maden. Vi ville gerne have grillet laks, som jeg havde set, man kunne få på menukortet, der lå på værelset. Vi fik laksen, men jeg syntes de grillede kartofler var lige lovlig melede, og kom så i tanker om, at der vist skulle være citronsauce til. Jeg spurgte tjeneren, om ikke der skulke være sovs til? Det benægtede han. Kommer med kortet (som er forskelligt fra det på værelset) og viser, at der ikke står noget om sauce.

Tilbage på værelset nager det mig - huskede jeg virkelig forkert? NEJ. Det står tydeligt på menukortet på værelset. Altså over for at brokke os. Det er et gammelt menukort på værelset, siger han....

Vi ender med at få 2 kopper tynd kaffe som kompensation. Ikke at det er noget, han tilbyder frivilligt.... Der er sandelig ikke megen service her.

Her til morgen bliver det kun værre. Der skulle være morgenmad 6.00 - 10.00 alle dage undtagen søndag. Vi har tænkt os at spise kl. 7.00, for vi skal nå en færge til Gedser 11.15 og der er 19 km i ukendt terræn - og det regner.

Da vi kommer hen i morgenmads salen er der på ingen måde stillet noget frem. Jeg spørger lidt ironisk ham, der pusler rundt i køkkenet, hvordan man tænder lyset? Det svarer han ikke på. Der er først morgenmad 7.30, fordi det er lørdag.

Tilbage for at tjekke med hotel manualen. Vi har ret. Vi opgiver at gå ned til køkkenmanden, han var ikke til noget, prøver i Receptionen i håb om at finde én, der kan tage ansvar.

Nej, damen kan ikke gå ned og tale med dem i køkkenet. Men det er sådan set rigtigt at spisetiden ere 6.00-10.00 om lørdagen, men de har svært ved at skaffe personale.... Jeg vil nu mene, at de HAR det personale, der skal til, han er bare stået for sent op.

Bent kører på med: "Wir haben ein problem. Wir haben eine Fähre zu erreichen!" Hvad der er sandt. Lige meget hjælper det. Der er heller ingen leder, der kan tilkaldes....

Vi spiser vores morgenmad kl. 7.30. Så begynder regnen igen for alvor. Og vejrudsigten er ikke for god. Regnradaren viser disse byger, som hurtigt kan ændre sig.


Det er vådt her til morgen

Vi venter en rum tid, til det værste ser ud til at være ovre - indtil videre. Så kører vi iklædt regntøj. Google har angivet to alternative ruter, der krydser hinanden ved et punkt, der formodentlig er en færge over vandet til den ene side og turen rundt om over land til den anden.


Tagrenderne trængte til renovering - eller måske bare rensning

Da vi ankommer til stedet er færgelejet der ganske rigtigt, men under ombygning. Indtil videre skulle færgen sejle fra et sted længere henne, men vi kan ikke se den, hverken på den ene eller den anden side. Og her er aldeles mennesketomt. Bortset fra en chauffør i en varebil.

Jeg går hen til ham og spørger på tysk, om han ved noget om færgen? Han giver udtryk for ikke at kunne sproget. Han er russer forstår jeg. Om jeg kan russisk? Meget, meget lidt viser jeg, og siger for at illustrere det: Privjet (hej) og Do Svedanja (farvel). Han griner og afslutningsvis siger jeg så spasibo og han svarer Pazjaulsta (jeg be'r). Det var min første samtale på russisk med en russer. Ha, ha.


Bent lægger regnfrakke sammen

Vi bliver overhalet af to andre hold cyklister på den sidste halvdel af ruten, men da vi for længst er kommet frem til færgen, kommer de først. Det må være cykelstien over Krummendorf, der har været en genvej.


Cykelstien gennem Krummendorf og videre


Fjernsynsmasten på vejen

Det er en hybridfærge, der først er inde få minutter over 11, men ikke desto mindre er losset og lastet kl. 11.15, så den kan sejle til tiden og være ovre 13.15.


Vi venter i havnen

Vi ville have taget toget fra Nykøbing hjem, men netop fra i dag er der indsat togbusser, og de tager ikke cykler med. Vi kunne formodentlig få cyklerne med den almindelige bus til Nykøbing, så vi ikke behøvede at cykle, men den kører først 14.52 og vil være i Nykøbing 15.37. Så er det lige så hurtigt at cykle. 

Der er vand i luften, men vi får kørt en god bid, før regntøjet må på igen.

Vi har besluttet, at efterlade cyklerne på Nykøbing St. og hente dem i morgen. Så kan vi være hjemme ved 19-tiden. Tager togbussen til Ringsted og et tog videre 18.23. Toget 17.49 kunne vi ikke få plads på.

Står af på Køge Nord og tager s-toget til Køge og skilles ved busstoppet. Der kommer en 102A om 3 minutter, som jeg gerne vil med, men Bent vil gerne slippe for at gå helt fra Primulavej, så han bliver og venter på 101A.

Og det var så DEN tur. Der venter forhåbentlig flere...

47,69 km 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar