onsdag den 25. august 2021

Hansestæderne 2021 Dag 3

DJH Am Burgtor Lübeck 25.08.21

For at begynde med slutningen, er det nu opklaret, hvorfor vi kom til at betale ekstra i Kiel. Her i Lübeck skal jeg nemlig kun betale de 69 €, der står på bookingen. Da jeg spørger, om jeg ikke skal betale ekstra, fordi vi er 27 +, lader han forstå, at det har han set bort fra. Og da jeg ikke erindrer, at have været ude for det før, er det altså noget, de er i deres gode ret til at opkræve, men stort set aldrig gør. Undtagen de mest nidkære, som altså inkluderer personalet i Kiel.


Så er der serveret

Dagen begyndte ellers godt, jeg kunne næsten få min særvanlige morgenmad. Der var ellers larm fra grill partiet, som vi for sent blev opmærksom på. Det var faktisk åbent for alle. Det er foregået neden for vores vindue, og gæsterne er blevet mere og mere højrøstede indtil nu, hvor klokken er 22. Jeg troede, der skulle være ro nu?

Vi sidder og skriver og har ikke overskud til at klage, og kl. 23 er der pludselig fuldstændig ro.

Vejret skulle blive skyet, og det holder også stik. Det er snart som om, der er lidt vand i luften. Ikke noget, der kan kaldes regn, men nok at at blive lidt våd. Det er som om det kommer og går.

Google er fremragende til at få én ud af en by på den bedst tænkelige måde, og vi har snart lagt Kiel bag os. Man ved ikke hvornår en given rute er en virkelig cykelrute, og hvornår det er noget stykket sammen til lejligheden af Google. Af den grund kører vi lidt for langt på den ene side af en stor vej og må køre 4-500 m tilbage.

Og de tyske cykelskilte er det så som så med. Det er nærmest lidt i øst og vest. For ikke at tale om  afstandene. Forleden virkede det som om, skiltene var blevet blandet og derfor kom op i en ny orden. 20 km - 18 km - 21 km - 17 km - osv.


Vi nærmer os Plön, der kan byde på et slot

Vi når først frem til Preetz og siden Plön, hvor første kop kaffe nydes med blødt brød. Det har været noget bakket og efter Plön bliver det kun værre. Byen er tydeligt lidt af en turistmagnet, hvad der også afspejles i antallet af cyklister før og efter byen.


Pæn gade

Vinden er vågnet til live igen, men er hovedsagelig fra siden. Vi fik købt nogle sandwich i morges og de bliver fortæret i et busly - vistnok i Hassendorf.

Det er ikke nogen ophidsende rute, men afstanden er for stor til at vi kan ændre meget på den.

I Ponsdorf drejer vi fra, for at køre over Bad Swartau. Nu er der heldigvis flere højdemeter ned end op.

Det sidste stykke mod centrum går først ad en suspekt grusvej, siden gennem et trist industrikvarter, der bringer minder frem. Det må være fra den gang, jeg cyklede til Bremen, da kom jeg også over Lübeck.

Der er ikke bare vand i luften, det regner en stor del af dette sidste stykke.

Men vi når til sidst frem . det var en hård dag. Nu gør en øl godt.


Vi burde ikke have taget denne sti - nu måtte trapperne forceres ned - overvåget af Kejseren

Senere går vi ind til Altstadt og spiser. Bent har sat næsen op efter Rattskeller, men der er alt optaget. I Pizza Hut bliver hun fornærmet, da vi spørger: "Vi lukker om 10 min!"


Skt. Nikolai ved aften

Endelig lykkes det at få et bord i en italiensk. DER kan de lave pizza'er. Bent er med på en Napoli, der er min foretrukne.


Hjem gennem Burgtor

Nu er jeg HELT færdig.

73.44 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar