fredag den 31. maj 2019

Baltikum2019 Dag 29

31.05.19 Helsinki

Vi havde lige en episode her til morgen. Der kom en russisk pige på værelset i går. Så var vi 4. Belgieren, mig, thai pigen og den russiske pige. Da sidstnævnte havde været ude og kom tilbage, var hendes inde sko væk. Det blev hun noget knotten over, mens kineseren forsøgte at gyde olie på vandene. Han skulle nok opklare det. Var tydelig ubehageligt berørt: Det var bare en misforståelse. Det var det naturligvis også. Der var nogle "free shoes", og russerens var kommet på afveje, så en anden - den svenske iraker - var kommet til at tage dem.

Hvorefter russeren overfusede den stakkels dame, der var helt chokeret.

Nå, ud på morgenen ville Rudy - belgieren - lukke vinduet. Det var koldt - han ligger nærmest ved vinduet - og der er larm fra gaden. Det ville russeren ikke høre tale om. Så kunne hun ikke sove. Hun tog rigtig klynkestemmen på. Så sov jeg ellers videre og Rudy gav op.

Senere stod thai'en op og forlod os. Heldigvis - hun havde ikke overlevet det følgende.

Netop som jeg stod op, røg proppen af Rudy. I morgen nat ville vinduet være lukket. Og det følgende vil jeg ikke gengive i deltaljer. "I hate you russians" og fuckfingre fløj i luften fra begge sider. Den voldsomste følelsesudladning jeg nogensinde har oplevet på et hostel.

Et gensidigt hensyn er nødvendigt for at få tingene til at glide. Kan man ikke finde ud af det, må man bo på hotel. Fucking russer!

Inden jeg har fået snakket færdigt med mine venner  her, Reinhardt som den tilbageblevne tysker hedder, og Rudy, der har fødselsdag i dag - 62 - er regnen hørt op, og jeg må skynde mig af sted.

"Oodi"

Først biblioteket, "Oodi", det ligger tæt på stationen. De har en info 1... 2... 3 personer. Jeg har egentlig ikke noget at spørge om, så jeg når hen til den tredje, før jeg finder på noget. Jeg undrede mig i går over, hvad det var for en bygning - troede det var et museum, men hvad var det for en masse mennesker, der stod oppe på terrassen?

På trappen - her set nedefra og op -.....

...stod der hvem der måtte komme der. Endelsen -ille betyder for

Det var fordi "the viewing platform was opened yesterday". Virkelig? For en gangs skyld var jeg på pletten! Hun sidder der egentlig på EU kommisionens vegne, så vi er snart inde i EU-valget og finsk politik i særdeleshed. Den virker meget lig dansk. Deres Dansk Folkeparti hedder De sande Finner, og så har de Socialdemokratiet som det største parti og et Centrumparti svarende til Venstre. Også radikale har de, men hvad de hedder er væk.

Der blev læst

Vi har fremragende biblioteker i Danmark, men dette er virkelig en hovedstad værdig. Hovedstaden i et land, der har design som et af sine varemærker. Arkitekturen er udsøgt. Det skal virkelig være et sted for ALLE. Man skal ikke gøre alting på nettet, men mødes på biblioteket.

Der var træer

Der er skolebørn, der arbejder, mødre og fædre med små børn, studerende, almindelige lånere. Nogle TV-hold laver optagelser for slet ikke at tale om alle turisterne. Det er et tilløbsstykke for både udlændinge og finner.

Og der blev læst

Måske i bøger som denne

Beslutter mig for kaffe i cafeen senere. Nu går turen til Nationalmuseet, som ligger næsten lige ved siden af. (Foruden parlamentet, koncertsalen og Finnlandia-huset.

Og der blev leget

...og nogle var alene

Jeg buser lige ind i specialudstillingen, som Rudy snakkede så begejstret om og Reinhardt var gået forbi. Det er en ide om, at skildre menneskets ødelæggelse af kloden ved at sætte store fotostater af savannens dyr op i det moderne afrikanske landskab med fabrikker, motorveje, lossepladser osv. Og så tage billeder af det. 3 billeder havde været nok, mener jeg. Der er ingen udvikling eller linje i det. Ikke én jeg opdager.

Velkomsten på museet - det var ikke hærværk i almindelig forstand

Jeg er også igennem de sidste 100 års finske historie. Og bliver her præsenteret for et stort finsk foretagende, jeg aldrig har hørt om: Supercell! Spørger nede i billetsalget. Han ved intet om det!
Da jeg ikke lige kan finde udgangen, kommer jeg til at snakke med en af de nye finner. En mørk fyr, der ser østafrikansk ud. Han er studerende og tjener lidt ekstra ved hovedsagelig at gå og kontrollere, at folk har det lille mærke, som adgangsbilletten er. Kostede 9€ selv for en pensionist. Han fortæller, at jeg skulle være kommet lidt senere. Fredag 16-18 er det gratis. Er somalier og så kan han da bruge sin telefon til at finde ud af, hvad Supercell er: Et finsk spil-foretagende, der dog er 85% ejet af kinesisk kapital. Omsætter for milliarder.

Den finske hårmode er nogle gange lidt skinger

Så tilbage til bibliotekets cafe. Jeg benytter min tilbagevenden til at udfordre min veninde i informationen. Hun består. Hendes kæreste sørger for, at hun er inde i alt om computerspil.
Cappucinoen er ikke ringe, men jeg savner nu min egen.

Kører ned til havnen for at tjekke båden til Soumenlinna, som jeg har tænkt mig at tage til i morgen inde jeg skal køre ud til færgen hjem. Eller næsten hjem. Til Travemünde. Her har jeg ikke været før i denne omgang, men jeg synes at genkende noget fra første gang i Helsinki for 25 år siden.

Kører videre langs havnen og ender med at fare vild. Ikke mere end at jeg finder hjem, men først efter en pæn omvej.

Ender med at snakke med Rudy, der også kommer. Og så dukker der to nye cyklister op. En tysker og en kineser. Og så har vi fået nye lejere på værelset. Russeren er flyttet, og der kommer en japaner og en indisk pige. Thai pigen kommer først tilbage fra Tallinn i morgen.

Rudy vil absolut byde på en øl, selv om han ikke selv drikker. Nu han har fødselsdag. Så han tager mig med i Lidl, så jeg selv kan vælge.

Vi fejrer fødselsdag og så dukker en ung tyrker op. Klokken er kun 21.30, men alligevel kommer en dame og beder os være stille. Hun kan ikke sove. Vi lover at hæve mødet 22.30 som er det officielle tavshedstidspunkt her. Allerede inden er der ro. Der er kun to piger, der snakker dæmpet, mens jeg sidder og skriver.

19,24 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar