torsdag den 23. maj 2019

Baltikum2019 Dag 21

23.05.19 Skt. Petersborg

Den er stadig gal med morgenmaden, altså min tydning af det russiske navn. Nu har jeg fået det stavet: "CГУШЕНКА", sgojanka. Det må oversættes med grød. Forleden var det havregrød, så risengrød nu til morgen boghvedegrød, så vidt jeg kan bedømme.

Hvis du har tænkt til at sove på Chickadee, skal du virkelig se godt efter

Her til morgen er der dukket en schweizer op. En matematiker der også er meget interesseret i sprog. Har været i Turko for at besøge sin ph.d vejleder og siden været med ham til en konference et sted i Rusland, og har nu et par dage her, før han skal hjem.

Ellers er der meget stille ved morgenbordet. Folk sidder meget med deres "små venner". Nu er der også en del russere, hvor jeg ikke er sikker på de taler fremmede sprog alle sammen.

Det er da vist en Tupolev 

Schweizeren gav mig en ide til, hvad jeg skal i dag: Grand Maket. Det skulle være et model landskab, der viser Rusland. Med biler, tog m.m. Det er vist mest for børn, siger han lidt undskyldende. Det skal han da ikke undskylde. Det er lige noget for en barnlig sjæl som mig. Der er tekst på engelsk.

Travlhed på stationen

Nogle steder viser det sig. Men fx er der en reduceret tarif for, nogle kan jeg se. Men det russiske kan jeg jo ikke læse. Jeg tænker jo straks, at det nok er studerende, invalider og gamle. Så jeg prøver at spørge, om der er "senior tickets"? Ingen forstår en dyt engelsk, så jeg må betale fuld pris 540 Rb.

Vi må vist være i Sochi, var det ikke der der var vinterlege for nylig

Anlægget  er virkelig fantastisk. Fylder et område på 15 x 90 m vil jeg tro. Der er landskab og huse og broer og biler og tog. Vest i den ene ende og øst i den anden. Nord i den ene side og syd i den anden. Man kommer ind ved Sakhalin halvøen bevæger sig over taigaen, forbi Bajkal Søen til Uralbjergene. Så følger Moskva regionen og sluttelig Skt. Petersborg og Kaliningrad. Og videre i de nordlige regioner.

Så er der sol og sommer

Der er også lufthavne og fly, men de flyver dog ikke. Men et sted er der en stork der flyver dog uden at flagre med vingerne. Man starter den, når knappen bliver grøn. Sådan er der optrin af alle slags, man kan sætte i gang. Folk der laver arkæologiske udgravninger, høns i en hønsegård, folk der høster med le, køer på græs osv. Et sted er der lavet en brand, der går i gang hvert 15 min. Det er jo ikke autonome figurer men det illuderer meget flot.

Der er efterhånden krydstogtskibe overalt

Ind imellem bliver det nat for en stund og ind imellem tordenvejr. Lyden er fin, men det er nogle sølle blå lyn, de har fået strikket sammen. Der er kulminer, krydstogtskibe, olieboringer, militærøvelse, bryllup, ubåde. Der er ikke det, der ikke er der.

Og her er så selve museet - køen var der nu ikke, da jeg kom

Men de russiske bilister har ikke lært at køre her. Det var måske en ide? Bilerne kører pænt rundt hver for sig. Ingen indenomsoverhalinger. Ikke nogen der holder på cykelstien. Det er et noget ideelt russisk samfund vi ser. Om end der BLIVER fanget nogle forbrydere.

Og her sidder så nogle elektronik-nørder og holder øje med at alt fungerer

Jeg spørger en ansat, om hun taler engelsk? Hun siger "yes", men det er åbenbart det eneste ord hun kan. Det bliver jeg skuffet over.

Når det bliver lyst, starter det i øst og bevæger sig så hen over det vældige rige.

Måske I genkender noget her fra Skt. Petersborg

En finke af en vagt skælder mig ud, fordi jeg har hænderne og telefonen 10 cm på den forkerte side af glasset. Dumme kælling, hvad anser hun mig for? Heldigvis forstår ingen af os, hvad den anden siger.

Jeg er der i noget retning af 3 tim, før jeg går nedenunder i cafeen og får noget frokost. Det hele bærer præg af at være nyt, der er fx stik til laderen ved bordet, jeg sidder ved. Og jeg benytter selvfølgelig lejligheden, selv om jeg har min egen power-bank.

Det interaktive, som jeg synes, der stod noget om på nettet, begrænser sig til at trykke på knapper, for at få noget til at ske. Og så kan man købe sig til at styre et tog i 5 min ude i den ene ende.

Da jeg har spist, går jeg på jagt efter en engelsktalende. Prøver der, hvor man kan leje kikkerter og audioguider. For at slippe af med mig, finder de én. Hende snakker jeg længe med. Bl.a. om trafik. Hun hævder, at det er russere fra andre egne af landet, der "ødelægger" trafikken. Borgerne her i byen - her i blandt hende selv - kører hensynsfuldt. Vi kunne måske sige europæisk. Det passer jo meget godt med, at Skt. Petersborg efter alles udsagn er mere europæisk end resten af det store rige.
Jeg spørger, om der stadig produceres Lada'er? Ork, ja, der er bare ikke mange russere, der vil have dem. De er for dårlige. Hun har selv en 4 år gammel VW Polo. Den er desværre produceret i Rusland, for også i dette tilfælde betyder det en ringere bil, mener hun. På hjemvejen støder jeg på en Lada Xray, som bestemt er af nyere dato. Men der er noget, der tyder på, at arbejdsmoralen fra Sovjet-tiden ikke er helt udryddet.

En af de nyere Lada-modeller - med en typisk Skt. Petersborg nr.plade: 178
- de har også 198 og 78 og 98

Da jeg kommer hjem, spilles der stadig "The Byrds". Jeg har hørt, at de bruger playlister fra Apple Music, men kan man vælge at alt er med samme artist? Ja, det kan man, og hun har ikke ændret den, for hun kan godt lide dem. Skal hun skifte? Nej, nej, endelig ikke, jeg har det fint med at gå lidt i barndom - eller ungdom mere præcist. Forleden var det Simon & Garfunkle.

Var ude for at lede efter de børn man kan høre fra værelset - der var baggård bag baggård
- kunne komme helt op til den tværgående vej, og der er langt. Fandt dem noget tættere på

Så er jeg ude for at finde et brilleetui. Det begyndte med, at jeg mistede elastikken, der holdt det lukket. Og så i går, da jeg skulle bruge mine briller, da jeg skulle se menukortet, var det senere væk, mens jeg havde brillerne om halsen. Da besluttede jeg, at det var på tide med et nyt, selv om der faktisk lå et gammelt cykelklippekort til toget i det. Det var endda kun 10 år gammelt.

Så nu har jeg et, der står "fielmann" i. Det kostede næsten 100 kr, så jeg håber ikke, det er et russisk mærke? Ville helst ikke slippe mine rubler, da jeg ikke ved, om jeg kan betale med kort i morgen - det er et Bed & Breakfast - dog uden breakfast. Så jeg betalte med kort.

....Det er TYSK. Gudskelov.

Jeg har kigget mere efter Lada'er. Der er faktisk en del nye og nyere. Modeller som "Vesta" og "Granta". Deres logo er da blevet fornyet. Synes det ligner et vikingeskib.....

Lada's nuværende logo

Det ER et vikingeskib, men Lada er i den slaviske mytologi gudinden for kærlighed, skønhed og ægteskab, så der er ingen sammenhæng, så vidt jeg kan se.

Jeg har fået vasket. Der er gratis Laundry Service her. Man indleverer i den sorte kasse om morgenen, og om aftenen hænger det så på snorene.

Det gjorde det nu ikke, så jeg måtte spørge og bagefter grave både den blå og den sorte kasse igennem. Der fandt jeg det endelig.

Der er ikke Wi-fi i morgen og måske heller ikke netforbindelse, så I skal ikke blive urolige, hvis der går 2 dage.

Går hen på "Cafe Buddy", hvor jeg fejrede min ankomst til byen, med nu at tage afsked. Jeg synes hun dengang sagde, at de havde en mørk øl på 8%. Den vil jeg da gerne smage. Så får jeg en "Russian Imperial Stout". Den smager som en hel brødfabrik.... med en eftersmag af lakrids og.... tjære. Lige mit nummer. Og nu kommer musikken og stiller op her lige ved mig. Kun én mand heldigvis.

Der er et stort selskab foran mig. En ældre halvskaldet mand og en lidt yngre og en masse kvinder. Mon ikke det er chefen, der har inviteret de ansatte i byen? Selskabet til højre for dem hører vist også med for de skåler sammen. Der sidder der flest mænd. Så passer fordelingen bedre. At dømme efter, hvor mange der midlertidigt er væk MED overtøj - det er koldt i dag - ryger de fleste. Det må jeg tjekke op på.

Der er én fra selskabet, der får lov at synge en sang før musikeren begynder og låner guitaren. Engagementet er der ikke noget i vejen med, men så er alt vist også sagt. Men al ære værd.
Der kom en enlig pige ind og satte sig også foran musikken. Det anede mig, at det var kæresten. Og ja, ganske rigtigt. Senere kommer hans mor også.

Det første nummer han spiller, kender jeg godt uden at kunne sætte navn på. Det næste er vist vores egen Lukas Graham? Nej, der tager jeg fejl. "You look perfect tonight" er af Lukas Graham. Det var det første nok også. Samme stil.

Jeg betaler og takker ham for musikken.

Her er jeg sammen med den indiske cykelproducent

10,44 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar