torsdag den 2. maj 2019

Baltikum 2019 - INTRO

Marts måned 2019

Jeg var begyndt at planlægge en ny baltisk tur i maj, da Thomas kontaktede mig, og vi blev hurtigt enige om, at gøre i hvert fald noget af den sammen.
Tilføjelsen for mig skulle være turen fra Tallinn over Skt. Petersborg til Helsinki rundt om den Finske Bugt. Tallinn var han også med på, så det bliver dér, vi skilles. Det bliver lidt mere tog end sidste år, for vi vil længere ned i Litauen denne gang og samtidig have alle 3 hovedstæder med.
Altså skal jeg søge russisk visum igen, men sidste år gik det jo forholdsvis nemt.

Jeg tænker, at jeg hellere måtte gå i gang i god tid, og da man ikke kan søge før 3 mdr. før, er vi i slutningen af februar, da jeg finder frem til ansøgningsskemaet på nettet. Man skal jo også have en "invitation", som man kan købe sig til, og jeg finder et sted, der er billigere end det sidste år. 300 kr. mod 325. Til gengæld er der ikke noget telefonnummer, og da jeg fik brug for telefonnummeret sidste år, foretrækker jeg at betale de 25 kr. ekstra og så have nogen at ringe til. Et godt valg, viser det sig.

Også forsikringsselskabet får jeg ringet til, og de lover at sende et "russerbrev". Det kaldte han det sidste år, nu hedder det noget andet. Det er et papir, hvor de bekræfter at jeg har en rejseforsikring, der gælder den pågældende periode.

Nu mangler jeg bare at få en "appointment". Her begynder det at gå skævt. På hjemmesiden står der, at de ikke kan tage imod ansøgninger i øjeblikket, og der henvises til Konsulatet. Ikke noget om HVORNÅR tingene bliver anderledes - eller HVORFOR.
Det nærmeste jeg kommer er at komme på en venteliste. Ikke desto mindre får jeg brevet fra Lærerstandens Brandforsikring allerede om lørdagen, så jeg får mulighed for at tage ind på konsulatet i Kristianiagade allerede den følgende mandag. Der står ikke nogen tider i henvisningen til Konsulatet, så jeg gætter på, at det er de samme tider som på visumkontoret.

Jeg når frem til Kristianiagade lige omkring kl. 11 mandag. Døren er åben, det ser godt ud. Netop som jeg er på vej ind, dukker der en mand op, der spærrer mig vejen. Hans sproglige kundskaber begrænser sig til russisk - går jeg ud fra - og nogle få engelske brokker. Ind kan jeg ikke komme, DET er i hvert fald sikkert. Men hvorfor....? Heldigvis dukker der en dame op, der kan dansk. Én fra de bureauer der ordner det hele for én, tror jeg. Hun kan fortælle mig, at de lukker kl. 11. Ærgerligt. Jeg må gå med uforrettet sag. Der er dog dukket en dansk dame op, som viser mig hvor jeg søger om tid. Jeg kan til gengæld fortælle hende, hvor hun finder ansøgningsskemaet.

Ugen efter gør jeg et nyt forsøg. Nu har jeg tjekket KONSULATETS åbningstider og kommer som jeg skal. Bliver desværre endnu engang standset af en vagt. Do I have an appointment? No, it wasn't possible for me. Uden kan jeg ikke komme ind. Men denne vagt har en lidt længere skolegang bag sig og kan forklare, at visumkontoret åbner igen 15.marts og, så kan man godt komme UDEN en tid.
Efter d.15.marts er jeg inde og se på hjemmesiden. INGEN ændringer.

Jeg finder på at ringe til Private Guide, der er "mit" bureau. Ikke noget under jeg ikke kan finde ud af, hvad der foregår. Alt er kaos, siger han. Han bruger 5 tim på det hver dag. De er ved at flytte. Den nye adresse bliver Nørre Voldgade 16, når de flytter 1.april. Om ikke de skal ordne det for mig? Nej, jeg er ret stædig, siger jeg. Det skal da kunne lade sig gøre at skaffe sig et visum selv. Du er en modig mand, er hans kommentar.... Jeg nåede dog også at hæfte mig ved, at han sagde, man også skulle have en kopi med af passet. Det står der ikke nogen steder....

Jeg lader lidt tid gå og mandag d.25.marts starter jeg tidligt fra Bornholm. Tidligt betyder op kl. 4.50 og med bussen 5.39. Øresundstoget er 17 min forsinket, men de skulle vist have åbent til 11.30 og så igen senere. Jeg er indstillet på, at det kan tage det meste af dagen.

Visumkontoret ser noget tomt ud. Der er lige ankommet et par før mig, hvoraf hun er russer og han er dansker. Hun har en intens diskussion med en dame - på russisk. Kontoret er åbenbart flyttet længere hen i gaden, og der er noget med at licensen er blevet taget fra dem. Aha...
Fra Cort Adelersgade 12 bliver vi vist hen til nr. 4. Der er ingen tvivl. Straks døren bliver åbnet ser man på menneskemængden og deres udslukte ansigter, at det ikke er noget, der går stærkt.
Jeg spørger ud i lokalet, om der er noget med at trække nummer? Det synes ikke at være tilfældet. De fleste HAR en aftale, altså et tidspunkt. Nogen har fået det i fredags på nettet. Noget af forklaringen er, at dette er et andet firma, med en anden hjemmeside. Nemlig det firma, der åbenbart har fået licensen. Altså prøver jeg sporenstrengs på telefonen, om jeg kan få en aftale, men trods beredvillig hjælp fra omkringstående lykkes det ikke. Jeg kan godt få oprettet mig i systemet, men så løber alt ud i sandet...
En anden ting er, at et yngre par kan fortælle, at hvis der står AMBASSADE og ikke VISUMKONTOR et sted sidst i skemaet, så kan man godt gå hjem igen. Det har de nemlig prøvet, og er her nu med et rettet skema. Rettet betyder, at de har lavet skemaet på ny på nettet og så skrevet det ud. Det er den eneste måde, der accepteres.
På mit står der desværre AMBASSADE. Jeg skal alligevel ud til Pil bagefter, så jeg beslutter at gøre det STRAKS. Måske kan jeg nå at få rettet det og komme ind igen inden kl. 14, hvor de lukker. De har andre tider end det gamle.

Pil og Sixten - han har første dag i sin nye børnehave - spiser frokost hos Susanne, og det lykkes mig at sidde og lave et nyt skema og bagefter få et par stykker mad og en halv øl og få udskrevet skemaet inden Susanne kører mig til stationen, for at jeg kan nå toget 13.19. Så skulle jeg kunne være der ca. 13.50.

Jeg har absolut INGEN forventninger til noget resultat, men håber da, at kunne få at vide HVORDAN jeg skal skaffe mig en aftale.

Da jeg åbner døren, sidder der 3 sølle mennesker og inden så længe kommer der én og spørger, hvad jeg vil dér? Jo, jeg vil søge om visum - og jeg har alle papirerne, skynder jeg mig at sige. Nå, men så kan jeg godt komme nærmere, hvis hun må få mit pas og ansøgningsskemaet? Og har jeg også kopi af pas, brev fra forsikringsselskab og invitation? Ja, ja og atter ja. Og jeg stikker hende det hele. Det er vist lige før, hun er imponeret. Ingen sure miner eller noget, og jeg får skannet mine fingre. Venstre lillefinger må lige have en tur til. Betaler jeg med kort? Ja, gerne. For den nette sum af 470 kr + en invitation til 325 kr har jeg fået lov til at komme 4 gange, før det lykkedes. Men så er det også overstået. Kl. 14.00 står jeg målløs ude på gaden med en kvittering, jeg skal medbringe, når jeg henter passet med visummet d.10.april i Nørre Voldgade.
Så kom jeg SÅ langt.

Det bliver 1.april og kontoret bør nu være flyttet til Nørre Voldgade. Det bliver også d.10. som er det tidligste jeg kan hente passet. Fredag d.12 passer det i programmet. I følge min kvittering har de åbent 14-16. For en sikkerheds skyld tjekker jeg med hjemmesiden. Der står der noget andet: 15-17. Altså møder jeg op lidt i 15. Må vente til der kommer nogen ud for at komme ind af gadedøren. På den næste dør står der 15-17, altså går jeg igen for at komme igen kl.15.

Da jeg ankommer lidt over 15 overraskes jeg over at kontoret er propfuldt. Hvordan har alle de mennesker nået at komme ind på de par minutter? Det har de heller ikke, viser det sig. De troede jo det var kl. 14, for det stod der jo. Så de har allerede været her en time eller mere. Skrankerne er i det næste rum, så det er ikke til at se, hvad der foregår, men der er højlydt tale. En kraftig lidt ældre mand fra et af bureau'erne, der ordner det hele for én, skal åbenbart have et pas tilbage for at det kan overgå til ekspres ekspedition, og det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre. Man må sige han er ihærdig, taler med store bogstaver, men hidser sig ikke op. Jeg får den tanke, at det er min ven fra PrivateGuides, jeg har talt med i telefonen. Det viser sig senere at være rigtigt. Hvis det er sådan hver dag forstår jeg godt, at han er lidt træt af det.

Der går vel en halv time og pludselig begynder der at komme skred i tingene, og jeg forstår, at NU begynder afhentningen af pas. Det andet var dem der skulle SØGE - og som nok har været der fra om morgenen. Det er derfor de har lavet om på tiderne. De har indset, at de ikke kan blive færdige med ansøgningerne til kl.14. Det ku' de så heller ikke til kl 15.
Men efter en times tid kommer jeg frem til skranken og skriver under to steder og får mit pas MED visum. Alt er korrekt. Det tog max 2 minutter.

SÅ er jeg klar til at tage af sted....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar