fredag den 6. juli 2018

London 1

Torsdag 05.07.18

Vi er på vej til London. Vi er Anne-Marie og jeg. Jeg har givet hende en 4-5 dages tur til London i fødselsdagsgave nu hun fyldte 70 - og aldrig har været i England.

Flybilletter hos Ryanair, hotel gennem Hotels.com, billeje søndag og billetter til Highclere Castle søndag eftermiddag. Slottet der bliver brugt i serien Downton Abbey. Vi har også købt 2 Oyster cards, der fungerer som rejsekort til bus og undergrund.

Vi er tidligt i lufthavnen, hvilket vist vil sige 3 timer før afgang. Det er også en STOR rejsedag, det er helt tydeligt, men skal man også nå at drikke kaffe 2 gange og spise et stykke kage, kommer tiden hurtigt til at gå.

Vi skal ud til F2. Det viser sig at være langt ude. Her bliver fårene skilt fra bukkene. Dem der er priority kunder kommer først igennem. Men de må ikke gå om bord. Så kommer vi andre i gennem, og vi står og venter som to adskilte grupper. Og endelig går vi alle ud over startbanen til enten forreste eller bageste boarding trappe. Forskellen er ens, det er bare farven der har en anden lyd - som man sagde engang.

Kommer af sted lettere forsinket. Ikke desto mindre mener kaptajnen, at vi vil ankomme rettidigt til Stansted.

Det er en flot flyvetur op gennem skyerne til solen. Første gang man kan se land er vist over det sydfynske ø-hav og næste gang over Nordsøen. Der er en livlig skibstrafik.

Undervejs bliver vi klare over en enkelt fadæse: englænderne har nogle specielle trebenede stik, som vi burde have haft en adapter med til. Men man kan købe én i flyet. Eller BURDE KUNNE. Det viser sig, at de ikke har flere....

Så igen over land, hvor skyerne er lidt mere spredte. Jeg synes vi bliver ved med at dreje til den samme side, og er snart fuldstændig forvirret mht. retninger. Efter nogen tid indrømmer kaptajnen, at vi har måttet tage en rundtur om lufthavnen, da der er så meget trafik, men om lidt vil vi få landingstilladelse.

Mens vi venter på bagagen, får jeg købt retur billetter til toget, kaldet Stansted Express, der kører til Liverpool Street Station.

Vi spiser burgere i lufthavnen og er så heldige med at toget kører 5 min efter. Vi kommer til en station ved navn Tottenham Hale og der i nabolaget, er de tilsyneladende ved at bygge et nyt stadion?
Der er også en vej i London, der hedder Tottenham Court Road, og jeg har altid tænkt, at det var DEN london klubben knyttede sig til, men en senere søgning på "White Heart Lane", Tottenhams hjemmebane, afslører at det er her oppe et stykke nord for London, at klubben - og Christian Eriksen - hører hjemme. Og en yderligere søgning afslører at man ER ved at bygge et nyt stadion - et der sprænger grænser...

På Liverpool Station prøver vi at støve en adapter op. De HAR haft dem, men de er desværre udsolgt.
Så finder vi frem til undergrundsbanen. Vi skal bare køre to stop på the "Circle Line", men det er ikke helt til at finde ud af, hvordan det skal kunne lade sig gøre. Alle de næste tog kører kun til Aldgate, der er den næste station.

Jeg finder en ung mand, der ser lokal ud og spørger, om han er det? Jo, det mener han, og giver til at undersøge sagen på sin telefon. Han kommer til det resultat, at vi skal tage med til Aldgate - så bør der være et tog derfra til Tower Hill, der er målet.

Det synes også at være rigtigt. Der holder et tog, og det er Circle Line, og det skal køre i den rigtige retning. Da vi har siddet og ventet nogen tid, begynder folk at blive urolige og der kommer meddelelser over højttaleren, om at toget ikke kører endnu pga. af et uheld af en slags.

Efter at flere har forladt toget, vælger vi også at gøre det. Der skulle ikke være langt igen, så vi kan lige så godt gå. Vi skal alligevel gå det sidste stykke fra Tower Hill.

Hotellet ligger ved Themsen lige ved Tower Bridge og er STORT. Større end jeg anede.
Desværre har jeg ikke bestilt morgenmad. Det gjorde jeg ellers mit bedste for at gøre, men Hotels.com er nogen gange lidt sære på det punkt, ved hun godt. Men vi kan få morgenmad formedelst 12 £ pr. person pr. dag. Det er der ikke noget at gøre noget ved, det må vi have. Bagefter kommer jeg i tanker om, at jeg var inde på Guoman Hotels hjemmeside - det er en kæde, som de åbenbart er med i - hvor man blev lovet gratis morgenmad, hvis man ville registrere sig et eller andet sted. Hvad jeg forsøgte - uden held. Her ud over fandt jeg ud af, at prisen på værelset ikke var forskellig fra den hos Hotels.com.

Vi bliver udstyret med to nøglekort og begiver os med elevatoren - én af dem, der er 4 - op til 6. etage, hvor værelset er. Det er rundt om nogle hjørner og L-A-N-G-T nede af en gang. Alligevel overgår det mine vildeste forhåbninger. Selv om vi ikke har vindue direkte til floden - DET var alligevel for dyrt - er det ikke ud til en kedelig baggård, men med udsigt over Tower of London og hen langs Themsen. Det er mageløst...

På værelset viser det sig, at man kan låne adaptere. Ring 31 og spørg hos Conciergen. Han svarer naturligvis ikke, så da vi kort efter er på vej ud på en aftentur, spørger vi lige i receptionen, og bliver vist over til en gammel halvsur mand, hvor vi omsider mod et depositum, får to adaptere, som jeg lige vil gå op på værelset med.

Desværre viser det sig nu, at det kun er det ene nøglekort, der virker, og jeg har nu fået det andet. Altså ned igen - og op igen - og ned... Jeg er ikke helt tilfreds. Yderligere er der ingen der undskylder senere, da jeg præsenterer receptionen for kendsgerningerne. Men vi får da kortene opdateret.

Aftenturen går over Tower Bridge på den ene side - og tilbage på den anden. Enestående. Så finder vi op i Xi Bar på hotellet og får en øl og en gin og tonic. Og sidder og ser ud på floden og skibstrafiken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar