mandag den 13. maj 2019

Baltikum2019 Dag 11

13.05.19 Riga

Vi har haft vinduet lidt åbent i nat. Ud til Alexander Cakas Iela, hvor der er trafik døgnet rundt, men det har ikke forhindret os i at sove de sædvanlige 9 tim.

Arrangementet med de dobbelte vinduer

Vejret ser tilforladelig ud. Indtil vi har spist morgenmad. Så regner det. Ret meget ser det ud til. Vi afventer situationen. Er nede ved receptionen, hvor man kan købe kaffe. Det er den koldeste kop kaffe, jeg NOGENSINDE har fået - bortset fra iskaffe. Består vist kun af mælkeskum, og hun ved åbenbart ikke, at skummet skal være 60 gr. til en cappucino.

Skulle man være i tvivl kan man bare se på skolebørnene på tur

Vi ender med at spise den sammenlagte klemme fra morgenbordet inden vi kaster os ud i det. Finder Okkupations Museet, som hovedsagelig handler om tiden mellem 39 og 89. De 50 år, hvor Sovjet og Tyskland skiftedes til at drive terror.

Først russerne efter Stalin og Hitlers aftalte opdeling af interesseområder. Så fulgte tyskerne og endelig drev Sovjetunionen tyskerne ud igen - og blev der, de næste 50 år. De sidste russiske tropper (Sovjet var blevet til Rusland i mellemtiden) forsvandt vist først i 93.
Deportation, indespærring, flugt, henrettelse var nøgleord for tiden indtil 91. Sovjet og Nazityskland brugte meget ens metoder til at pacificere befolkningen.

Vi bruger vel 1-1½ time her. Det koster ikke noget, men man kan frivilligt donere et beløb. Vi giver 5€.

Så kører vi ud for at finde den danske ambassade, så jeg kan få stemt til folketingsvalget. Jeg burde kunne nå hjem, men Anne-Marie og jeg skal til Stockholm allerede den 6.juni, så jeg skal nå at koncentrere mig om andet end stemmeafgivning d.5. Burde egentlig kunne være hjemme på Bornholm allerede d.4. om morgenen, men der er noget med togbusser fra Rødby, så jeg ved ikke helt....?

Den danske Ambassade _ med dansker

Ambassaden ligger lige ved Slottet i Pils Iela, som også betyder Slotsgaden. Man kan ikke bare sådan gå lige ind, som man kunne på Ambassaden i Teheran i 69 og på konsulatet i Chungxin i 08.
Efter at have ringet på en klokke adskillige gange, er der én, der stikker hovedet ud af et vindue, og siger, at nu skal hun åbne. Hun taler helst engelsk. Jeg præsenterer mig som dansk statsborger, der gerne vil have lov til at brevstemme. Det er hun med på, men hun er ikke klar over om det er kommunalvalg eller hvad, og må lige ringe en overordnet op. Jeg kan ikke få kandidatlisten, den er først klar d.28.maj. Så jeg nøjes med at stemme på et parti.

Det forløber altsammen gnidningsløst og 5 min efter er vi igen kommet igennem slusen - denne gang den anden vej. Det havde de også fået i Chungxing i 10.

Så kører vi til Jugendkvarteret med alle de kunstfærdige facader. Jeg har ikke set dem før, selv om det er tredje gang, jeg er her. Efter antallet af diplomatbiler, er det nok ikke de billigste adresser i byen.

Hovedgaden hvad angår Jugendstil

En facade

Vi går på cafe og drikker kaffe og spiser kage for over 100 d.kr.

En opgang i kvarteret

Der var andre besøgende i området

Så er vi egentlig på vej til Holocost museet, der som et af de få har åbent en mandag, men ombestemmer os, da vi kommer til M gaden. Den der bliver til Alexander Cakas Iela, hvor vi bor.
Så allerede ved 16 tiden er sightseeingen slut. Det regner stadig - og blæser - og er koldt.

Vi bliver på værelset de næste timer. Jeg ser et russisk program, som er  svært at hitte hoved og hale i. Der er en studievært og en række medvirkende, som der stadig kommer flere af. Der er uden tvivl følelser på spil. Og to unge mennesker er tilsyneladende hovedpersonerne.

Til slut forenes de to unge øjensynlig i fælles lykke, og det barn som man har set hende tage sig af undervejs, kommer også på scenen. Der var én, der som en dommer læste en dom op. Formentlig blev barnet ikke tvangsfjernet. Men om det var de sociale myndigheders eller tv-producenternes afgørelse står hen i det uvisse. Hvor ville jeg dog gerne have undertekster på sådanne russiske programmer.

Så går vi ud og spiser. Selv om regnen er hørt op, nøjes vi med at gå til det nærmeste sted, "Da Roberto", som I måske kan høre, er en italiensk restaurant. Vi spiser kalvekæber! Ovenud lækkert og i dagens anledning ryger der en flaske italiensk rødvin med. Ikke helt billigt.

7,5 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar