fredag den 3. maj 2019

Baltikum2019 Dag 1

Fredag 03.05.19
Der er mere modvind end ventet denne morgen. En frisk vind lige i ansigtet, men jeg er kørt et kvarter før, jeg oprindelig havde tænkt mig.

Jeg opdager hurtigt, at jeg har glemt pumpen, men for sent til at ville vende om. Jeg VED at Thomas har pumpe med - en fodpumpe for at det ikke skal være løgn - men jeg må jo have en pumpe til efter vi skilles.... Så tænker jeg, at cykelforretningen - én af dem - måske har åbent allerede 9.30, så jeg kan købe en i Rønne.

På vej mod Rønne

En orkidé ved vejen - formodentlig maj gøgeurt, den er almindelig her på øen  

Jeg møder ikke et eneste menneske på cykelvejen. I Rønne kører jeg ud til Patrick, da jeg ser en af de andre cykelforretninger har åbent. Så har han sikkert også. Patrick var mekaniker på turen til Paris, og har nu, efter at have arbejdet nogle år i Rødovre, åbnet sin egen butik i Rønne. Det må jeg støtte.

Pumpen koster ikke mindre end 99 kr, men ser også solid ud, det kan være, den ikke bøjer med alderen, ligesom de andre har gjort. VI andre skulle jeg måske sige? Ha, ha. Nu mangler jeg bare solbriller. Dem har jeg tilsyneladende mistet på min sidste tur til Køge. Patrick har nogle, men det er til 700 kr. SÅ fine briller har jeg ikke brug for.
Da jeg når havnen, sidder Thomas på en bænk i læ i solen og råber mig an.

Som ventet kan vi lige nøjagtig ikke nå toget 12.00 i Ystad, men vi har også først regnet med 12.30. Vi skal jo til Karlshamn for at tage med færgen til Klaipeda. Og op langs Skånes østkyst kan man kun komme til Simrishamn med toget. Og så bliver det for langt. Derfor skal vi den anden vej ind over Malmö og så skifte til et Öresundstog med kurs mod Karlskrona.

Vi bliver enige med togdamen om at det nok er bedst at skifte på Triangln og det går problemfrit. Nu skal vi til Bromölla og cykle resten af vejen. Vejret ser ikke for godt ud. Kraftige byger i alle retninger.

Det regner nu ikke i Bromölla og Thomas har lagt ruten ind på sin Garmin, så fra stationen bliver vi ledt hele vejen. Vi træder dog selv, men der er en passende medvind.
Efter 15-20 km indhenter regnen os dog. Først kun lidt, men med små stik på kinderne, som om der er hagl eller slud i regnen. Efter vi er blevet noget våde dukker et frelsende busskur op. Det eneste vi har set. Her står vi så, mens regnen i korte øjeblikke går over i sne.

5-10 min efter er det overstået, og vi  kører videre i tørvejr, men det er k-o-l-d-t.

Så er vi ved at være der

Efter ialt 36,8 km når vi frem til færgelejet inden et nyt regnvejr indhenter os. Kommer ombord med det samme og finder frem til vores dejlige kahyt forrest i skibet, som dog er lidt usædvanligt. Passagerområderne er ikke store og derfor godt fyldte og ligger helt fremme. For at komme til dem skulle vi af en L-A-N-G gang, der lignede de terminal gange man tit går af for at komme TIL skibet.

Telen har lige forkortet gangen en hel del

Kahytterne er oven på og nedenunder en bar, en restaurant og et cafeteria. Og et diminutivt legeområde ikke at forglemme.

50,8 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar