mandag den 6. maj 2019

Baltikum2019 Dag 4

06.05.19 Kaunas

Morgenmaden indtager vi henne på hotellet. Det er med i deres deal. Fint morgenbord. Der er et dansk par, hvor Thomas snakker lidt med manden. De er herovre, fordi konen skal have lavet bedre bryster. Også dét er åbenbart billigere her, jeg kan dog allerede nu afsløre, at det er cykeltilbehør IKKE.

Det er vores med nr. 1

Efter at have vristet låsen op til vores private garage, triller vi ned til byen. Den gamle bydel altså. Og det er virkelig NED.

Alle museer er lukket, så vi beslutter os for en sightseeing dag. Starter med at finde slottet, som stammer fra engang i 1300-tallet. Det ligger på et næs, hvor floderne Neris og Nemunas mødes. Som de har for vane her er de væsentligste dele af ruinen genopbygget, så det står nogenlunde som det har set ud.

Der er ingen tvivl om, hvor vi er - her uden andre turister

Det er først i nyere tid man er begyndt at bygge på den anden side af Neris

Der er turister men ikke mange. Flest russere er det mit indtryk. Men selv de få der er, gør det vanskeligt at fotografere uden at få dem med. Som de dog skal posere. Der er særlig en mor, der springer rundt på datterens mindste vink. Hun ved godt, hvordan hun gerne vil tage sig ud - datteren altså.

Rådhuspladsen - med rådhus, turistinfo og Thomas der fotograferer en tidligere borgmester

Finder turistinformationen. Jo, det er rigtigt, alle museer er lukket om mandagen. Undtagen ét. Jeg er nok ikke interesseret nok, for da jeg kommer ud til Thomas og vi går ud for at kigge på det, er det ikke der, hvor hun sagde - eller også har jeg ikke hørt ordentlig efter. Det sidste er nok tilfældet. Vi er også ligeglade, byen virker rar at gå rundt i.

Arkæologiske udgravninger i den gamle by

Når man ser på gågaden med alle dens udeserveringer, kan man levende forestille sig, hvordan her ser ud om en måneds tid, men nu - dejlig fredeligt.

Jeg har fået en cykelforretning udpeget for enden af gågaden, så vi begiver os på vej, efter en kop kaffe hos en sur servitrice, som vi dog får vristet et halvt smil ud af til sidst.

Der er vejarbejde i gågaden. For at sige det mildt. Der skal være flisebelægning i forskellige mønstre overalt og store dele er spærret af. Trods kulden i morges kan man nu gå rundt i korte ærmer. I solen altså, så det er bare om at komme over i den side.

Jeg får mig en cykelcomputer. En helt basic én med kabel koster 40 €. Det er jeg lettere rystet over. Deres cykelbriller ligger mellem 100 og 200 €! Jeg tror LIGE jeg venter.

På den anden side af floden kunne man sidde i fred

Vi cykler langs floden (Nemunas) tilbage til Rådhuspladsen for at spise noget på en restaurant, der skulle have litauiske specialiteter. Vi har rester af gårsdagens pizza'er derhjemme, men fremfor at skulle op af bakken TO gange, kan vi nøjes med én, hvis vi tager pizza'erne i aften. Så kan vi købe nogle øl og holde en mindre fest i vores "lejlighed".

Sidste år fik vi en kartoffelmenu i Vilnius og også her er der kartofler i mange afskygninger. Jeg får en lille terrin med kartoffel og bacon og noget creme fraiche til. Og så en lokal mørk øl. Det smager fint og ligger tungt.

Så begiver vi os hjemad. Bakken er lang, meget lang, men egentlig ikke så stejl. Mens jeg monterer den nye computer og får fastgjort front bagagebæreren med en ny strip, er Thomas ude for at hente øl.

Så var det ellers bare op ad bakken

Den virker. Nu skal den muligvis bare justeres ind de næste dage. Der var ikke nogen indstilling, der hed 26 x 1,90 kun 1,95. Men man kan også indstille den efter dækomkredsen, den skal jeg bare lige finde på nettet.

10 km, måske

Ingen kommentarer:

Send en kommentar