onsdag den 22. maj 2019

Baltikum2019 Dag20

22.05.19 Skt. Petersborg

Her til morgen står den på pandekager og ikke risengrød. Der blev åbenbart lavet rigeligt dej i går. Har jeg nævnt, at man tager skoene af her, så snart man kommer ind. De står ude i garderoben.
Jeg kommer af sted ved 10-tiden. Kører først til Isac-katedralen. Der kan man komme op i kolonaden, som den kaldes, altså gå rundt om kuplen udvendig i 62 m's højde.

Udsigt i én retning.....

De er lidt karrige med det engelske, men jeg finder da "kacca". Der er mere end 250 trin op. Fin trin højde. Når at gå hele vejen rundt og få taget nogle billeder, inden jeg hører det.... Åh nej, kineserne er kommet. En gruppe med egen kinesisktalende guide, som forstår at råbe alle op.


….og i en anden

Der er ingen højhuse i byen, så man har et fint view til alle sider.


...og på vej ned

Så passerer jeg to grene af Neva floden i retning mod stadion - altså det gamle. Her ude bygges der. Et sted bliver jeg standset af en bom med vagt og det hele. Dér kommer man ikke videre. Det ligner noget kontorbyggeri, der næsten er færdigt. I forhold til centrum er her ingen mennesker, så jeg kan roligt vælge, om jeg vil køre på fortov eller vej.


Disse cykeluvenlige parkeringer er der mange af

Kommer forbi en lystbådehavn og et sportscenter, og når endelig det gamle stadion. Nej, nu må jeg be' om undskyldning. Det er det NYE, jeg er nået til. Så det jeg passerede på vejen og troede var atletikstadion, var det gamle.


Nyt byggeri på den anden side af floden

Var inde i turist info for at få et nyt kort. Det ene sidder på styrtasken, det andet var sådan et med numre på seværdigheder og forklaringer. Det havde jeg mistet - troede jeg. Men det kort havde de ikke mere. Nu har jeg så lige fundet det i dagbogen. Man har vel orden i sagerne?


Den indre  ringvej - der er også en ude ved øen hvor Kronstadt ligger

Hvad der ikke bliver omtalt nogen steder er "Nålen". En skyskraber længere væk end det nye stadion. Jeg spurgte nogle engelsktalende oppe i kolonaden, om de vidste, hvad det var. Det er vist Gazprom der har noget med det at gøre, og er vist ikke helt færdigt. En af de højeste bygninger i Nordeuropa formentlig? Minder noget om en tilsvarende i London.


Broen ses lige fremme

Der er en bro over til den nordligste side af Nevas bredder. Jeg ser fodgængere og cyklister på den, men hvordan kommer man hen til den. Den starter helt inde ved stadion, men der er hegn imellem hele vejen rundt. Men jeg giver ikke op så let. Kører langt tilbage og finder en vej til venstre, og ved at følge den når jeg helt ind foran stadion med statuen af L.M. Kirov, hvem han end var. Og dér kan man fortsætte op over broen.


Her er så L.M.Kirov og hans stadion....

...hvor der er mange ting man ikke må have med

På den måde, når jeg frem til et helt nyt og anderledes Skt. Petersborg. Der er masser af nyere boligblokke både dem i den dyre ende og noget der mere ligning socialt boligbyggeri. Den runde bygning jeg tog for en svømme-eller skøjtehal, viser sig at være "Piterland", et 7 år gammelt storcenter. Det var hvad pigen i informationen formåede at fortælle. For her kommer ikke mange turister. Men man føler sig hjemme som man gør i et hvilket som helst storcenter i verden. For de er ens.


Her er så endelig broen, nålen og halvkuglen

Der var et minimarked, det kunne hun også fortælle, så jeg finder en sandwich tilpasset russisk smag. Smager fortræffeligt. Og så en cappucino hos Starbucks, kan det være mere internationalt?


Sådan ser mit navn ud skrevet af en russer på en kop

Resten af dinosaurerne var lige ankommet - ved ikke hvor de skulle være

Og her er så de 462 m

Kører videre ud mod nålen, som nu er ret tæt på. Ender i en park langs vandet, hvor jeg begynder hjemturen. På den måde får jeg også set Skt. Petersborgs badestrand.


Badestranden

Må selvfølgelig finde en anden vej hjem, den bliver noget mere kedelig, for Skt. Petersborg er stor også på nordsiden af Neva.

Hjemme igen spørger jeg ham, der nu er i receptionen om nålen. Lakhta Center hedder den. Er 464 m høj i fælge Google. Der skal være et observationsdæk i 360 m's højde. Et andet sted står der, at det er Nordeuropas højeste bygning. Jeg ser at "The Shard" i London kun er 306 m. Men den endelige indvielse vil først finde sted indenfor det næste år. Så får man da sendt nogle af turisterne lidt ud af byen. I dag var der kun én.

Alt i alt en fremragende dag. Det er overraskelserne man husker. Og i dag var der flere af dem.

40,34
km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar