mandag den 15. april 2024

Tyskland 2024 Dag 1

 Dag 1


Det meste går godt denne morgen mandag d.15.april 2024. Blot får jeg ikke skiftet vand i cykelflaskerne, så det er vand fra Bornholm i torsdags jeg kører rundt med. Det smager nok lidt af plastik, mon ikke? 

Og madpakken fik jeg aldrig smurt. Selv ikke bananen, jeg havde lagt klar kommer med.

Dette tog fra Næstved med afgang fra Køge kl. 6.45 er yderst velbesøgt. I forreste vogn hvor cyklen skal være - og jeg HAR cykelbillet og reservation - er der mere eller fyldt op med løbehjul. Som der sikkert ikke er hverken billet eller reservation til. Alligevel er der INGEN, der så meget som løfter øjnene fra deres telefoner. Så jeg må selv prøve, om jeg kan få cyklen anbragt. Sådan plejer det ikke at være i s-toget, der er folk flinke til at hjælpe hinanden.

BÅDE Henrik og Pernille venter på Hovedbanen, så vi kan straks begive os ned på spor 7, hvor toget mod Esbjerg skal køre fra. Vi skal dog kun til Nyborg.

Togdamen er sur. Allerede inden vi så meget som er nået hen til døren spørger hun: Har DU cykelreservation, og har DU... og DU. Ja det har vi og vi får da også lov til at entre toget. Det er rødt og ser spritnyt ud, men lav indstigning? Nej, overhovedet ikke. 

Så er der vrøvl med hvordan cyklerne står. Hun vil meget gerne havde os til at tage bagagen af, hvad vi ikke ser nogen grund til. Den spærrer på ingen måde for passagen gennem toget. Selvom man må undre sig over, at et nyt tog har dårligere cykelopbevaring end dem, vi er vant til?

Lidt efter kommer hun igen, og vil have Henrik, til at tage sin bagage af. Det er han ikke særlig tilbøjelig til, hvorefter hun siger: "Du nægter altså?" "Ja det kan vi da godt sige" og så hører vi ikke mere til hende. Hvis der var en, der skulle tage bagage af skulle det snarere have været mig, for min cykel holder nærmere døren, men Henrik var nok den, der mest højlydt gav udtryk for en vis utilfredshed med hendes fremfærd.

Så har vi ellers en behagelig tur til Nyborg.


Det er en fin velkomst vi får i Nyborg

Som ventet er der modvind mod Svendborg. Ikke stærk vind men nok til at man på over 40 km kan blive lidt træt af det. Vi kører gennem først Vindinge, og dernæst Refsvindinge og passerer det kendte bryggeri, der reklamerer med "dørsalg". Vi holder os på måtten.

Senere passerer vi Ørbæk med endnu et kendt bryggeri og yderligere 2 steder. Fyn må have den største samling ølfremstillere i landet?


Foto fra turen ned over Fyn - pænt hus og særpræget kirke - men hvor?

Efter at det ustandselig er gået op ad fra Nyborg, kommer der senere nedkørsler til åer efterfulgt af nye opkørsler. Også et par nydelige herregårde bliver det til, men blæsten tager lidt af fornøjelsen.

Når vi ikke rigtigt kan tage den med ro, er det fordi, vi har en færge til Ærø kl. 13 at tage hensyn til.

Er noget slidte, da vi når til Svendborg. Jeg får købt mig 2 sandwich og 2 æbler i Rema og vi finder færgen og spiser frokost.


Færgen til Ærø har lagt til

Færgen er heldigvis stor nok til at man kan få kaffe, så det får vi.

Ærøskøbing er en meget charmerende by med små gamle huse. Og en større udstrækning, end jeg havde ventet. 


Sådan ser der ud i Ærøskøbing

Vi triller lidt rundt, før vi sætter kursen mod Marstal, hvor vi skal overnatte. Stien langs vandet er tilsyneladende spærret, men vi bliver enige om, at køre lidt og se, hvordan det udvikler sig.


Der viste sig ikke at være spærret "så meget"

Det er tydeligt, at den har været oversvømmet og blevet eroderet under det store højvande i efteråret. Da vi møder en cyklist fra den anden side, kører vi fortrøstningsfuldt videre. Et enkelt sted arbejdes der på stien.

Her er modvinden om muligt værre end tidligere på dagen, men vi strider os langsomt frem, uden at have andet at skulle nå, end komme frem før regnen. Det lykkes - næsten.

Efter et indkøb i den lokale SuperBrugs er vi klar til madlavning. Man kan godt se, at ejeren aldrig bor i huset selv. Der mangler i hvert fald essentielle dele som: grøntsagskniv, saks og en kande i køkkenet. Men der er en kapsel kaffemaskine, som jeg nu tror, jeg har fået kontrol over. I morgen bliver kaffen god!!!

58,72 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar