mandag den 30. januar 2017

Dag_17


Mandag 30.01.17

I dag er det sidste dag med bilen, Planen er at køre hen langs kysten mod vest. Vi har allerede været på de kanter før, men der skulle være en underskøn strand, Playa de Amadores, længere ude end Puerto Rico. Uret ringer, vi kommer op og af sted. Allerede kvart over 10 er vi der, og det er muligt at få en parkeringsplads. Stranden er næsten fyldt op med strandstole,  men de nederste 15 m er fri. Det er som der står i guidebogen en megabred halvmåneformet strand, hvor man roligt kan lade børnene lege. Vi lægger os meed vores håndklæder et sted på de nederste 5 m. Indtil nogle lidt større bølger skyller op og truer med at opsluge os. Der er én meter igen. Så rykker vi 3 meter længere op. Sandet er temmelig groft og når man går i vandet, hvad vi gør efter en halv times tid, synker man ret dybt ned, så det er ikke så nemt at gå. Vandet er nok et par grader varmere end sidst på vores egen, men bliver hurtigt dybt. SÅ børnevenligt er det trods alt ikke.


Luften er ikke så varm, men solen skinner da. Vi bliver der til omkring halv ét. Så finder vi et supermarked og køber 2 sandwich og nogle bananer, som vi spiser et sted længere ude af vejen med udsigt over Atlanterhavet. Der er en fin sten at sidde på, men AM synes den er for tæt på kanten.

Så kører vi videre til Puerto Mogan for at finde en kop kaffe. Det lykkes i et dødsygt nærmest forladt shopping center. Så tanker vi for en sikkerheds skyld og kører op i bjergene. På kortet ser det ud, som om vejen stiger jævnt til selve byen Mogan. Det holder også stik, men senere stiger den selvfølgelig. Det udvikler sig til de mest hårrejsende hårnålesving og afgrunde. AM mener, hun burde have haft en blodtrykssænkende pille mere i morges. Jeg tror, hun er lige ved at kræve, at vi kører tilbage, men det ville bare være at skulle gentage det, vi netop HAR overstået. Mod slutningen kører vi nærmest ind i skyerne. Bilerne imod begynder at komme med lys på.

Til sidst når vi vejen, jeg kom fra forleden. Den hvor man ikke måtte cykle. Her fra og frem er det mere en slags plateau, man kører på, om end det ikke er helt så fladt, som jeg husker det. Til gengæld forsvinder skyerne og solen skinner igen.

Omsider når vi til Ayacata, og drikker kaffe sammen med alle cyklisterne, hvor jeg også gjorde det sidst. Så kommer sidste etape: Roque Nublo. Vi kører videre op og når til sidst parkeringspladsen, der er omtalt i guidebogen. Herfra skulle man ad en vandringsvenlig sti, eller hvordan de nu formulerer det, kunne nå Roque Nublo på en halv time.
På vej - Roque Nublo i baggrunden                           Tættere på - bemærk menneskene

Stien er pæn, nærmest brolagt, det første stykke. Den er vedblivende til at gå på, men stiger en del. Til sidst kommer der et mere tvivlsomt stejlt stykke uden trin eller noget. AM beslutter, at her slutter turen for hendes vedkommende. Jeg efterlader hende dér, mens jeg haster videre. Det lykkes mig at nå op og tilbage på 20 min. Når man kommer op ad noget trappelignende stejlt, er der et vældigt fuldstændig bart plateau op mod Roque Nublo og dens mindre fætter. Det ER mageløst, hvordan denne enorme klippe står der på toppen af bjerget. Vejret er perfekt. Tåge og kulde er sædvanligt her, men ikke i dag. Jeg skynder mig at tage en række billeder.
Klippen i sine vante omgivelser


Da jeg kommer tilbage, står AM endnu og klamrer sig til træet. Der har været flere, der har spurgt, om hun ”var OK?” Og det mente hun. Vi når uskadte tilbage til bilen og begynder den relativt lange nedkørsel til Maspalomas.

Vi kører lige hjem og jeg går ned med et postkort og hører om man kan få pizza med hjem fra The Red Onion. Det er dér, man ubetinget får de bedste pizza’er. Det kan man heldigvis, og jeg kommer tilbage med yderligere 8 l vand og en flaske Faustino V rosado. Så kan man heller ikke bære mere i to hænder. Når der også er dessert, er én pizza rigeligt til to mennesker.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar