torsdag den 6. juni 2019

Stockholm2019 Dag 1

07.06.19 Stockholm

Så er Deltidsbornholmeren igen på farten. Her fra hotellet er der udsigt over havnen. Jeg er kun nogle timers sejlads fra Tallinn og Helsinki, så jeg er på kendte breddegrader så at sige.

Vi kom planmæssigt af sted i går. Faktisk var vi færdige FØR tid. Det er vist aldrig sket før. Kunne så nå et s-tog før, og der var da også kø-kørsel det sidste stykke til Hovedbanen.

X-2000 til Stockholm holdt på spor 26, hvor jeg har set det så mange gange, på vej til Bornholm. Kører 10.23.

Jeg er ikke imponeret af SJ. Da jeg bestilte billetterne, var jeg meget omhyggelig med, at vi kom til at sidde i køreretningen, men de havde åbenbart fået en vogn der vendte i den anden retning. Det skulle også hedde vogn 5 sæde 39 og 40, men det fandtes ikke i vogn 5, men vi fik sat os i vogn 4.

Mod slutningen af turen, kom der en pige, der også havde sæde 39, men der var da et ledigt sæde lige bag. Så her dumper SJ.

Hvor de ikke dumper, er med hensyn til priserne. 178 sv.kr. for en pensionist hver vej. Det er 135 d.kr. Det kan, der ikke klages over. Der er vist nok andre afgange, der har andre priser, men det er tider, der er for det arbejdende folk.

Der var ikke så meget skov op gennem Sverige, som jeg husker det.

Fandt uden problemer informationen, hvor man kunne købe 72-tim's kort til de offentlige og så med tunnelbanen i retning mod "Ropsten" og stå af ved "Gärdet". Det er linie 13.

Det er langt fra nogen hyggelig vej til hotellet. Ligger jo i havneområdet. Anne-Marie begyndte straks at tale om, at her ville hun ikke gå, når det var mørkt. Nu er det så så heldigt, at det formodentlig stadig er lyst på de tidspunkter, vi kommer til at gå der.

På hotellet spurgte de, om vi ville opgraderes til dobbelt twin med udsigt. 200 sv.kr. pr.døgn. Det besluttede vi, og HOLD DA OP. Sikke en udsigt. Det er på 15.sal ud til vandet. Vi kan holde styr på alle krydstogt-skibene og færgerne til Tallinn og Helsinki.

Så går færgen....

Men der var allerede afgået et par krydstogtskibe

Vi havde lyst til pizza og Google fandt et sted i nærheden. Nu søgte jeg heller ikke på "Italiensk restaurant", og det var det heller ikke. Et tarveligt pizzaria kan man nok godt sige, men pizza'erne var gode. Det var varmt og vi sad udenfor i et kæmpemæssigt beboelsesområde. Der var gang i butikken.
Så gik vi en anden vej hjem. Der er ikke mange muligheder, for man skal krydse banen. Men nu synes jeg, jeg kender området.

Det var Sveriges nationaldag, så der var meget passende TV fra Skansen med kongefamilien og hele udtrækket. Skansen ler en slags frilandsmuseum og ligger på Djurgården, hvor man også finder Vasa-museet og "Gröna Lund", forlystelsespark med koncert-område. I dag er der Kris Kristofferson.

En ny variation for at få vand i bruseren. Der er badekar også, og så plejer der gerne at være en knop man trækker op i, for at få vand i bruseren.. Det kan også være, at hanen kan dreje til begge sider, men denne gang måtte jeg bruge tid på det. Der viste sig at være en ring på udløbet til karret, som man skulle trække ned i..... Meget snedigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar