søndag den 23. juli 2017

Island Rundt 23

23.07.17

Jeg tænkte, jeg hellere måtte blive i teltet, så kunne det vel ikke blæse helt væk, men jeg måtte op og lave mad på et tidspunkt, for der er lidt køkkenfaciliteter. Ellers er der ikke meget at råbe hurra for. To toiletter i kælderen i hotellet.

Og med 2 kogeplader og 2 små borde kommer man hinanden ved. Jeg snakkede hyggeligt med et tysk par, mens jeg spiste. Min ret tager kun 8 min at lave. Nu er jeg ved at være træt af den. Glæder mig til at komme til Reykjavik.

Da jeg kom op, havde vinden lagt sig, men....

Der er hot pot her og shower indgår for 700. Jeg tænkte, at jeg hellere måtte vente med det, til før jeg skulle sove.

Jeg betalte og fik en nøgle og gik over i huset. Det var ligesom en svømmehal, blot var bassinet udendørs, men vandet var varmt. Jeg svømmede nogle længder,og satte mig så op i karret - helt alene under den islandske sommerhimmel. Jeg nåede lige at lære at sige "Haf ðu go kvöll" af én, der var på vej ud. Have a nice evening. Han skrev det ikke ligefrem for mig, så det er transskriberet efter bedste evne.

Det var et herligt bad - men så var jeg også klar til at gå til ro.

Der er et - eller flere - familietræf her i weekenden, så der var stadig gang i lege og spil. Det larmede en del, men jeg gik ud som et lys.

I nattens løb tog vinden til igen - og løjede igen af.

Her til morgen er den igen vokset, men slet ikke som i går.

Læg mærke til stenen


Og så gælder det ellers det store islandske morgenbord. Det er vist ligesom ethvert andet hotel morgenbord. Da jeg spørger, om det er yogurt, får jeg at vide, at det er syrnet mælk, altså A38. Det smager i hvert fald sådan.

Så er morgen aktiviteterne i  gang


Der er kun 50 km til Borgarnes, men det bliver modvind. Jo længere jeg venter, jo mindre vind, ser det ud til.  Regner med at vente til 11.

Når jeg sidder og lytter til det islandske, der tales omkring mig, er melodien meget hen ad norsk, men der er også nogle stakkato mindelser om finsk?

Kommer først af sted kl.12. Mine tyske naboer kommer nok til Bornholm næste år. De har fået min mail adresse. Han har lovet at tage en flaske med af hans egen æble brændevin.

Jeg er flyvende tilbage til hovedvejen. Så er DET slut for i dag.

Vejen mod Borganes består af lange, lige, åbne stræk. I modvind. Så er dagen programsat.



Vinden er nu knap så slem, som jeg havde frygtet, og på et tidspunkt drejer den noget mod SØ, så vinden kommer på skrå, og der kommer noget dværg birk bevoksning på 1½ m's højde.

Også det slutter.

 Den slags ser man ikke meget af i Island - Gud ske lov


Det meste af tiden ser jeg bilerne som små myrer i det fjerne afslørende om vejen drejer. Lige nu har vi retning mod bjergene, men vejen skal blive nede foran, mener jeg.

På vej mod bjergene

Kl. er 14.15 og jeg har krydset halvvejs punktet. Jeg glæder mig, dels over at vinden er stilnet lidt af, dels over at det holder tørvejr, så jeg kan standse og skrive. Det får dagen til at glide lettere.

Endelig kommer der et frokost sted. En lille sø til den ene side og lidt klipper til den anden. Så er der noget at sidde på.

Tja...  Snorrastaðir må jo ligge et eller andet sted - men der er måske langt?


Nu har jeg rundet de 40 km og kører stadig lige mod bjergene, der ligger som en uigennemtrængelig mur. Ved stadig ikke, om jeg skal venstre eller højre om. Myrerne forude kommer op over et højdedrag lige midt i. Borganes må ligge et sted nede bag, men foran bjergene.

Det passede. Her kl.18 har jeg fået teltet op, handlet og hævet penge (der var kun én ATM i Borganes).

Pladsen ligger lige ud til Ringvejen, og der er en trafik af den anden verden. Alle skal øjensynlig hjem til Reykjavik her søndag aften.

Aftenstemning ved campingpladsen


50.07 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar