onsdag den 5. juli 2017

Island Rundt 5

05.07.17

Jeg går til ro kl 22. Sover rigtig godt. Er vågen et par gange. Den sidste kan jeg mærke, at jeg vil sove hurtigere, hvis jeg lige går ud og tisser. Skal huske boarding-kortet, ellers kan jeg ikke komme ind på gangen med couchetterne igen. Ku' lige se mig stå der i underbukser og vente....

Da jeg er kommet tilbage er der en elefant, der vender sig i køjen ovenover. Det er måske lidt grimt sagt, men det lyder nærmest sådan. Det er måske også køjens skyld.

Da jeg står op kl 7, ser jeg, at han utvivlsomt er islænding. Af den tætbyggede type, der tilsyneladende er mange af. Nogle med skæg. Nogle rigtige vikinger!

Da jeg kommer op på dækket, passerer vi netop nogle svagt bølgede øer, og skulle jeg være i tvivl, får jeg straks hjælp fra telefonen. Jeg kan roligt bruge den i Storbrittanien. Altså Shetlandsøerne. Vi skal også først være i Thorshavn kl 17.30.

Shetlands Øerne i det fjerne


Næsten alle de ansatte er færinger! Jeg har taget dem for islændinge efter accenten, men den er vist også næsten ens. Men det er også et færøsk skib, fortæller pigen i caféen. Jeg spørger i receptionen efter en folder, pigen fra i går lovede at lede efter på nattevagten og sør'me! Den er der. Jeg prøver at blive klog på, om det kan betale sig at købe et campingkort til 1100 d.kr. De siger, at det kan betale sig, hvis man har 25 overnatninger.

Efter at have studeret sagerne i længere tid, er jeg ikke i tvivl. Det er meget få af de 44 campingpladser, der er med i ordningen, som jeg overhovedet vil kunne bruge med min rute.
Jeg har også fået kortlagt de vandrerhjem, der er med i IYH. Suppleret med oplysningerne på mit kort, tror jeg, jeg har, hvad jeg skal bruge.

Det har indtil videre været en usædvanlig rolig tur. Vi er nu ude i det store ingenting, hvor der ikke er andet end hav at se horisonten rundt. Mens jeg spiser min frokost , ser jeg pludselig en lavflyvende fugl ret langt fra skibet og snart efter én til. Det ser ud til at de bevæger sig uafhængigt af skibet, men på næsten samme kurs. Gad vide hvor de skal hen?

Vi forlader den blå himmel

Der er pludselig snooker på skærmen i caféen på Eurosport. Gad vide, om de viser Tour'en bagefter? Da jeg ser op igen, er skærmen slukket.

Lidt efter går jeg hen og spørger ham i baren. Han er ikke til sport og ved ikke noget om Tour de France, men han vil straks tænde igen. Nej, nej, nej, siger jeg, jeg gider ikke se snooker. Jamen det skal køre, siger han, og sætter den over på TV 6.

Klokken nærmer sig 14, da jeg får en sms om, at jeg nu kan ringe fra Færøerne!? Jeg går op på øverste dæk og spejder efter land. Ingen øer af nogen slags at se. Kan mobil signaler bøje? Det troede jeg ikke. Måske stikker der virkelig en mast op over horisonten et sted. Én jeg ikke kan se.

Nu hvor den er 10 over 16, er der for længst kommet netforbindelse, og jeg kan se, at vi befinder os ca. 30 km fra Thorshavn. Færøernes kystlinie har også længe været synlig. De er noget mere skarpskårne end Shetland.

Vi ankommer planmæssigt til Thorshavn.


Trafik på kajen

Denne video er bare en test. Den fylder 36 MB og det tog 5 min at uploade den. Det var heller ikke hverken 3G eller 4G, men bare H+, hvis det siger jer noget. Skulle være i HD format, så den ser nogenlunde ud på fuld skærm. Det gør den nu ikke. Jeg beklager, at den ikke kan ses på IPhone og IPad. Det er ellers MP4 format som Apple også bruger, men det er åbenbart det samme som med deres Bluetooth. De lægger noget ind, så der ikke kan overføres ting fra andre platforme.

Udsigt over Thorshavn fra skibet.

0 km (på cykel) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar