mandag den 7. august 2017

Island Rundt 38

07.08.17

Et kvart i midnat bliver jeg vækket af en eksplosion af en slags. Det står hurtigt klart, at det hverken er vulkanudbrud eller jordskælv, men fyrværkeri. Men hvilket? Jorden ryster, det føles som granatnedslag. Der er ingen lysglimt på himlen, så vidt jeg kan vurdere. Det står på i samfulde 10 min, og SÅ er man ellers blevet vågen.

Her til morgen får jeg bekræftet, at det var afslutningen på weekendens konkurrencer, og at  det ikke har noget med fridagen i dag at gøre. I dag er det "Verslunmannarhelginn", en fridag for de handlende. Alle holder lukket - undtagen Nettó.

Jeg tager på udflugt. En af de nærmeste seværdigheder i området er Fardagafoss. Det passer fint, for jeg skal ad vejen mod Seyðisfjörður, så jeg er sikker på at kende den til i morgen. Jeg skal op til p-pladsen, står der, og ganske rigtigt dukker der én op om end bare grusbelagt, men der står Fardagafoss, og stien begynder her, hvis man da ikke er gået helt fra byen.

Vandfaldet før "det rigtige"

Trappen jeg kom ned ad

Det sidste stykke er der kæder til at holde i, for der kan være vådt og fedtet. Jeg efterlader min taske og der store kamera, før jeg begiver mig ned. Man skulle kunne komme ind BAG vandfaldet. Der er ligesom en hule, men måske bliver man våd?

Set ud af hulen

Forbløffende nok lader det sig gøre UDEN at blive våd. Det er første gang, jeg har set et vandfald bagfra.

Udsigt ned mod Egilsstaðir

Der er en smuk udsigt her oppe fra, både over Egilsstaðir og Lagerfljot søen, der ender helt nede i det fjerne med Snæfell bag sig. Snæfell, som jeg havde foran mig hele den første rigtige dag, da jeg startede. Sådan bliver ringen sluttet.

Et enkelt solstrejf bliver det til. Kun her oppe hvor jeg sidder. Der rører sig næsten ikke en vind.
Egilsstaðir er et knudepunkt her østpå. Der er nemlig lufthavn ud over at Ringvejen går igennem.

Egilsstaðir Airport

Efter frokost kører jeg forbi lufthavnen til Fellabær og sydpå af vejen på den anden side af søen. Jeg har fået den ide, at der må være et udsigtspunkt her. Kører op ad en lille grusvej og stiller cyklen og kravler op over klipperne. Jeg finder det højeste punkt, og udsigten er fin, men vejret ser ud til at blive dårligere.

Endelig ved jeg, hvor jeg skal se hen - står på toppen med Egilsstaðir bag mig 

Ganske rigtigt bliver det "skurir" inden jeg er nået tilbage til lufthavnen. Heldigvis bliver man ikke særlig våd, men jeg må skynde mig hjem og få håndklædet og et par sokker ind.

Nu synes jeg, jeg er lige så smadret som efter en dag på 70 km, men jeg sov heller ikke særlig godt efter fyrværkeriet. Lå og formulerede en ny mail til HI Hostel Iceland. Jeg fik svar forleden fra en Helena Oladottir, men det var noget for vegt, synes jeg. Fik skrevet og sendt den i morges.

Var lige forbi Nettó på vejen og sidder nu med kaffe og en "müslikaka" i fællesrummet.

Tidligere ankom en camper på danske plader. De skal også med færgen på torsdag. Der sad også en ældre Ghandi-lignende inder og ventede på bussen til Seyðisfjörður. Da den kom, gav han mig hånden til farvel, selv om vi ikke havde talt sammen. Var vel glad for at se én på hans egen  alder? Jeg spurgte, om han skulle blive i Seyðisfjörður, for så ses vi måske i morgen. Det ville glæde ham.

Så regnede det ellers en hel time, mens jeg lå i teltet. Man må sige, at Veður ramte præcist denne gang: 1,5 mm mellem 15 og 17. Den var nu 18, før det holdt op.

20.53 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar