tirsdag den 29. maj 2018

Østersøen Rundt 27

29.05.18 Tallinn

Jeg fik travlt med at læse om Tallinn i går aftes. Den har jo ikke været på programmet fra starten af. Det er ikke hele den gamle by, der ligger så højt. Jeg bor nede i den lavere ende.

Ja, der står altså Tallinn Backpackers  - hvis man kan få øje på det

Her til morgen viser det sig, at den gratis morgenmad slet ikke er der. Det er på nogle af de ANDRE Backpacker Hostels, så jeg må ud i byen, men det skulle jeg jo alligevel. Får afleveret vasketøjet og betalt for en nat mere.
Tallinn
Et af morgenens første syn

Finder turist kontoret, men der er lukket. Jeg er kommet for tidligt, så jeg finder en "Caffeine", hvor jeg opdager, at nogle af de yogurt de har med müsli i låget, er med solbær!

Så tilbage og få udpeget et supermarked, som viser sig at være overraskende stort bag ved. Men går igen, da det jo er for tidligt at købe ind, hvis jeg skal rundt og orientere mig.

Går fra udsigtspunktet og ned ad alle trapperne til stationen. Det er ikke nødvendigt at købe billet i forvejen, men hvis jeg vil være sikker på at få plads til cyklen, kan jeg jo komme når toget kommer ind 7.49.

Udsigten fra udsigtspunktet

Og hvis man går lidt baglæns

Der var mange turister i Vilnius, men det er vand ved siden af det her. Allerede før 9 er vi på gaden enkeltvis, parvis, gruppevis og med og uden guide, men Tallinn er også en ideel turistby, alt er samlet på et meget lille område. Og kirker, tårne, spir og mure er der nok af.

Ved voldgraven nedenfor bymuren

Hold da op!!! Jeg er glad, for at jeg var ude tidligt. Nu klokken 11 er det hele én stor rundvisning. Kinesere, portugisere, franskmænd, tyskere, amerikanere. De er der alle sammen. Jeg tog en tur op ad trappen i tårnet i domkirken, der var ikke så mange.

Udsigt fra tårnet

Og en med fotografen

Jeg missede desværre KGB-museet. Kom for sent til rundvisningen 11.30. Kunne ikke finde det først. Den næste på engelsk er udsolgt, og så er der kun tilbage kl.13 på finsk og endnu senere på estisk. Nå, måske tager jeg den finske? Det er på 23.etage på Hotel Viru, at KGB's gamle tilholdssted er bevaret med udstyr og det hele.

Nu render alle grupperne rundt med små kulørte modtagere og ørepropper

Provianterer på vej tilbage. Spiser så frokost og får taget cyklen og den resterende bagage op af kælderen. Skal køre kl. 7.30 i morgen. Så kører jeg ud - ikke i byen men af byen. Selv uden bagage er de brolagte gader ikke nogen lækkerbidsken.

Man ser ikke det estiske flag så meget - men her er det

Prøver først tunnelerne under byen. Kan få en rundvisning på russisk, ellers må jeg komme igen i morgen formiddag? Nej, tak. Prøver så Befrielsesmuseet, der skal man vel for fanden ikke bestille tid? Næh, men det er endnu ikke åbnet efter ombygning.... Tjaaa hvad kan man sige, vejret er heller ikke til museer.

Har jeg glemt at skrive at solen stråler fra en skyfri himmel? Efterhånden skulle man tro det var løgn. Men det er det ikke.

Inden længe sidder jeg nede ved havnen. Her er ingen turister andet end mig. Fik lige købt en e-ticket til toget fra Valga til Riga i morgen. Og bestilt et hoTEL i Riga. Med morgenmad.

Masser af brolægning. Det er ikke den spanske ambassade, men ambassader var der masser af

Det gode ved Tallinn - i hvert fald den gamle by - er at den er relativt overskuelig og efter 1½ dag, har jeg ret godt styr på den. For at komme hjem skal jeg bare finde Pikk og følge den, til den deler sig. Ja, undskyld, men det hedder gaden altså. Delingsvejen hedder Olevimägi, og der bor jeg i nr.11.

Det evige lille tog er der naturligvis også

Har fået vasketøjet retur og mit depositum (kørekortet). Nu har jeg kun rent tøj bortset fra det beskidte jeg har på. Og kagecreme pletten kunne børstes af...

En af de foretrukne modeller for dem der har råd - og dem er der mange af

Og her nogle flere

Den første fyr er blevet afløst. Det har medført at musikken, der naturligvis kører uafbrudt, er blevet skruet ned til et tåleligt niveau. Den nye fyr taler amerikansk som en amerikaner, men derfor kan han jo godt være ester, der har læst derovre e.l.

Nej, han er fra New York, indrømmer han, da jeg senere spørger. Det er den islandske historie igen. De små nationer med de mange turister, må have hjælp udefra for at servicere dem. Den bedste måned at besøge Tallinn på er september, siger han. Da er turiststrømmen aftaget, men alting er stadig åbent.

16 km tror jeg, jeg fik nulstillet den i lommen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar