tirsdag den 8. maj 2018

Østersøen Rundt 6

08.05.18 Gdansk

Den var ikke meget over 21, da jeg gik til ro. Til gengæld vågnede jeg kl. 5 og regnede ud, at jeg allerede var udsovet. Blev nødt til at gå hen og tisse og fik sat mobilen til opladning. Der er jo shaver stik. Er ikke så meget for at efterlade den helt alene. På Island vænnede man sig til det. Alle havde telefoner liggende hvor som helst, der var et stik.

Der er ankommet to cyklister mere mens jeg sov. Det er vist også minimalister lige som Jarmo, min finske ven. Han havde kun to tasker foran og en lille pølse på bagagebæreren. Vidste på gram hvad de enkelte dele vejede. Mod ham blegnede mine nørdede tilbøjeligheder fuldstændig.

Det lykkedes at sove en time mere nu blæren var tømt. Så er jeg henne og tage et bad. Telefonen er på 85%, den får lige lidt mere, mens jeg spiser morgenmad.

Mælken har klaret sig gennem gårsdagens varme. Der står ikke UHT på den, men det må det være.
Solen stråler nok en gang fra en skyfri himmel, men der er koldt, når badevandet slukker. Der er masser af tid til at få pakket sammen.

Jeg giver mig så god tid, at jeg først er færdig en time før togafgang, men så har jeg også opdaget en ny fejl og udbedret den. Frontbagagebæreren er skruet fast med nogle beslag, der sidder sammen med bremserne. Nu er møtrikken raslet af også i den anden side. Den første side var i Japan i 2013. Det blev klaret med en plastik strip - og dem har jeg med. Kan bruges i mange situationer. Så det tager ikke mange sekunder. NOGET kan jeg da klare selv.

Når lige ind i informationen efter et nyttigt udtryk: cash or card? gotówka czy karta?

På stationen ser det ud til, at toget holder der allerede. Jeg finder en vogn, som der står 15 på og som passerer Gdansk. Der skal JEG være, men hvad med cyklen?

Der er en ældre mand, der gerne vil hjælpe mig. Da vi har fået cyklen bakset op, strækker han hånden frem. Han ligner heller ikke en togfunktionær. Jeg har ikke rigtig noget småt, så han må nøjes med 1 PZL og nogle småmønter.

Der er stativ til 3 cykler. Det er af den lodrette slags, hvor cyklen hænger i forhjulet. Det er et tog med kupeer. 8 sæder i hver, hvad der ikke helt harmonerer med moderne polakkers størrelser. Der er - for at sige det mildt - mange overvægtige. Jeg har foreløbig en kupé for mig selv.

Cykel på højkant

Jeg må sige, at det passer mig fint at køre gennem det halve Polen med tog. Variationen i landskabet er begrænset. En vekslen mellem skov, åbne områder og opdyrkede områder. Ind i mellem bøgeskov, men mest fyr og birk. Og frem for alt fladt.

Omkring Lebork kommer der lidt mere højdeforskelle i form af skovklædte bakker. Lokaltogene ser ud til at være af et mere moderne tilsnit i muntre gule og blå farver. Og med afmærkning hvor cykler skal være.

Ved Gdynia kan man ikke direkte se havnen, men kranerne viser tydeligt, hvor den befinder sig. Nu er vi på Gdynia Glówny. Jeg skal af på Gdansk Glówny, i.flg. tidsplanen om 13 min.

Efter jeg har været på toilettet, som er utrolig ulækkert, kan jeg godt se, at dette er et polsk tog lige før, det bliver udrangeret. Alle de andre tog jeg har set har været moderne.

Alt synes fortsat at gå galt. Det lykkes mig at komme af toget med det hele - mener jeg. Men da jeg står på peronen, og toget er kørt, er cykeljakken der ikke. Måske har nogen taget den undervejs. Jeg mener jeg smed den oven på for taskerne, der stod inde i hjørnet bag cyklen. Nå, den kan erstattes, men det SKAL vel være her i Gdansk.

Da jeg kommer til mit hostel, La Guitarra med billeder af alle de kendte rock guitarister, og hvor jeg har reserveret, er det til i morgen og ikke i dag! Det kan dog heldigvis ændres, der ER plads. Jeg har også hele tiden haft den 9. i hovedet, men da jeg så på planen, burde det være den 8. i følge den. Men
jeg har også haft tilpasset den flere gange.

Ingen Gdansk uden en kran

Jeg er rigtig kommet til storbyen, Cappucino er steget med 25%.

Smukke bygninger overalt

Jeg har fået en ide i toget til en mindre ændring af ruten, hvor jeg sparer km og veksler kedelige km til interessante km. Håber jeg.... Der ligger en by, der hedder Krynica Morska ude på en sandtange, der er russisk på det sidste stykke. Men fra byen er der en færgerute til Frombork, der stadig er i Polen.

Der er camping ved Krynica Morska og færgen sejler kl. 9.30. Når jeg så kommer over, er der kun 10 km til Braniewo, hvor jeg gerne skulle overnatte, før jeg kører ind i Rusland d.11.05.

Ydermere passerer jeg inden sandtangen den tidligere kz-lejr Stutthof, hvor der er museum. Den unge mand i receptionens bedstefar døde der i 1941. Han var medlem af den polske modstandsbevægelse.
Jeg kører ud for at se lidt på byen, men først og fremmest for at købe en cykeljakke. Den jeg nu har mistet har jeg flere af hjemme, så jeg beslutter mig for en tynd vindtæt én til et par hundrede kroner. Den er ikke vandtæt som den anden var til en vis grad, men jeg har jo regnjakke med til det.

20 km

Ingen kommentarer:

Send en kommentar